Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

03‏/03‏/2011

Negara Yang Aman dan Tuhan Yang Maha Pemurah

Indahnya kehidupan ini jika seluruh umat Islam saling kasih mengasihi dan menyayangi antara satu sama lain,  sifat saling hormat menghormati dan menghargai dan tidak menyakiti atau berhasad dengki terhadap orang lain sentiasa dikekalkan dalam jiwa walaupun disakiti atau difitnah dengan pelbagai tohmahan dan menghadapi pelbagai tribulasi.

Indahnya negara yang dihiasi keamanan, kemakmuran dan kepimpinan yang adil serta rakyat yang mengamalkan kehidupan Islam seperti masyarakat Islam di zaman kegemilangan Islam terutamanya negara Islam Madinah. Sepertimana dalam al-Qur'an disebut "Negara yang aman dan Tuhan yang Maha Pemurah".

Bila  menyaksikan berita di kaca televisyen keadaan pergolakan yang berlaku di tanah arab seperti Mesir,Tunis, Libya ekoran pemberontakan dalam proses menjatuhkan pemimpin negara  masing-masing, tidak sedikit perasaan kerisauan dan kepiluan beraja di hati dan sukar untuk melupakannya apatah lagi melihat keamanan negara yang tercalar, ekonomi yang merudum dan rakyatnya yang sedang mengalami penderitaan akibat rusuhan yang sedang berlaku. Beratus-ratus rakyat menjadi korban kerana kerakusan dan keengganan pemimpinnya untuk melepaskan  jawatan yang disandang puluhan tahun. Prinsip revolusi rakyatnya pula tetap tidak akan berundur selagi pemimpinnya tidak turun.  

Walaupun saya bukan ahli politik dan tidak menceburi parti politik tetapi saya suka memerhati dan melihat dari kacamata seorang warganegara atau rakyat. Bila melihat negara saudara seislam kita di Timur Tengah sedang bergolak hebat,  pasti tertanya-tanya bagaimanakah perjalanan hidup generasi anak-anak hari ini akan diteruskan dalam keadaan negara yang hancur, sistem pendidikan yang terabai, kegawatan ekonomi dan pemerintah yang lebih mementingkan dirinya daripada memikirkan nasib jutaan rakyatnya.

Mengapakah rakyat memberontak? Sekiranya rakyat diutamakan dan mereka berasa aman dan mendapat keadilan serta hak asasi dari pelbagai segi pasti mereka tidak memberontak sehingga sanggup menyaksikan ratusan saudara dan sahabatnya menjadi mangsa dalam demonstrasi yang diadakan itu.

Jika menyelusuri sejarah, negara yang pernah hancur seperti Bosnia, Iraq dan Palestin bukan berpunca daripada ketidakpuasan hati rakyat terhadap pemimpinnya tapi disebabkan serangan dan keganasan Israel dan sekutu-sekutunya. Apa yang berlaku sekarang adalah disebabkan pemimpinnya sendiri. Siapakah yang bertanggungjawab di atas kematian dan rusuhan yang terjadi. Jawapan daripada rakyatnya pasti pemimpinnya yang bertanggungjawab atas apa yang berlaku namun bagi pemimpinnya pula tentu golongan rakyat sendiri yang salah kerana membuat rusuhan dan demonstrasi.

Yang paling membimbangkan sekarang ialah perpecahan dan pergolakan yang berlaku di negara Islam kini akan membuka ruang dan memberi laluan yang mudah  kepada musuh-musuh Islam untuk campurtangan dan
merampas negara Islam dan memerangi rakyat yang tidak berdosa sebagaimana yang telah terjadi sebelum ini.

Setiap dari kita ingin mengecapi ketenangan dan keamanan dan tidak ingin berada dalam keadaan kegawatan dari semua aspek. Justeru peliharalah keamanan, ketenteraman dan pilihlah keutamaan yang perlu untuk masa depan generasi akan datang. sebagai rakyat kita tentu tidak mahu melihat pertelingkahan, perpecahan dan permusuhan berpanjangan apatah lagi sesama yang mengaku beriman kepada Allah dan RasulNya.

Carilah perdamaian, perpaduan dan kesatuan hati dalam hidup ini dan janganlah saling menyalahkan antara satu sama lain, ini kerana permasalahan politik negara jika diselesaikan dengan rusuhan atau revolusi mengambil masa yang lama untuk dipulihkan semula. Sebenarnya apa yang berlaku sesama umat Islam di negara-negara Islam sekarang ini, musuh-musuh Islam bukan sahaja sedang bertepuk tangan melihatnya malah menunggu masa untuk campurtangan dan memusnahkan negara dan umat Islam itu sendiri .

Catatan ini sebagai iktibar dan pengajaran bagi setiap jiwa rakyat yang cintakan kedamaian dan keamanan.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق