Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

06‏/01‏/2011

Suri Efektif Dan Bijak Mengurus Ekonomi Keluarga.

Ibu Ayah Idolaku

Akhir-akhir ini kita diikejutkan dengan kenaikan harga barangan terutama produk-produk utama yang menjadi kegunaan penting seperti minyak petrol, minyak masak, tepung, gula dan sebagai. Tentu tidak sedikit tercetus perasaan kebimbangan dan kerisauan dengan keadaan krisis ekonomi yang sedang melanda negara sedunia.

Sebagai suri rumah pasti kita juga akan terkena tempiasnya, lebih-lebih lagi dengan berita tersebut di saat kita sedang membuat persiapan persekolahan anak-anak. Banyak perkara yang perlu diuruskan dan melibatkan kos terutama pakaian sekolah, peralatan sekolah seperti buku  termasuk juga yuran persekolahan dan tambang pengangkutan.

Jika anak-anak ramai agak sukar bagi ibu dan bapa untuk mengagihkan kewangan dan melengkapkan semua keperluan tersebut sekaligus. Bagi ibu bapa yang bekerja berpendapatan tetap pun merasai bagaimana kos sara hidup yang semakin tinggi meningkat, bagaimana pula dengan keadaan ibubapa yang tidak berpendapatan tetap, yang hanya bekerja sendiri seperti petani, buruh kasar dan nelayan.

Saya tidak ingin menyentuh tentang krisis ekonomi yang berlaku di negara kita atau negara sedunia. Saya ingin membawa  kepada bagaimana cara dan ikhtiar kita untuk menguruskan kewangan dalam keluarga dan meningkatkan ekonomi di dalam rumahtangga.

 Teringat saya bagaimana cara dan ikhtiar  ibu ayah saya semasa saya masih kecil. Saya tetap berbangga apabila di sekolah ditanya tentang pekerjaan ibubapa  saya.Tanpa malu atau segan saya menjawab ibu ayah saya petani.

Masih terbayang jelas dimata saya, bagaimana ayah membajak di sawah dan membanting tulang menuai padi cara tradisional, ibu juga tidak ketinggalan membantu ayah turun ke sawah menyemai , menyabit dan menuai padi. Sementara menunggu    hasil padi,  ayah bekerja pula sebagai buruh kasar, ibu pula membuat nasi dan kuih muih untuk dijual dan diletak di warung atau restoren. Selain itu ibu juga menanam sayur-sayuran dalam jumlah yang banyak dan menjualnya di pekan berhampiran.

Itulah ikhtiar dan usaha mereka untuk mendapatkan sumber rezeki bagi menampung kehidupan dan persekolahan anak-anak. Kegigihan dan kerajinan ibu dan ayah yang tidak jemu mencari rezeki dan punca pendapatan sebenarnya sudah membuahkan hasil di mana kebanyakan anak-anaknya berjaya menjadi insan cemerlang dalam kerjaya dan menjadi anak soleh yang berjasa dan tidak pernah melupakan pengorbanan ibu dan ayah.

Bijak Mengurus Ekonomi Keluarga

Perkongsian  di sini ialah bagaimana ibu begitu pandai mengagihkan kewangan keluarga walaupun tidak mendapat pendidikan yang tinggi, beliau bijak dalam menguruskan ekonomi keluarga, ibu tidak lupa menabung dan berjimat cermat. Ayah memang meletakkan sepenuh kepercayaan kepada ibu dengan menyerahkan hasil pendapatan kerana yakin ibu tahu menguruskannya.

Cara hidup yang sederhana dalam semua keadaan dari tempat tinggal, makanan dan pakaian menjadi amalan ibu dan ayah. Rumah binaan dari kayu, tiada perhiasan rumah atau alat-alat elektrik, pakaian ibu ayah pun jarang dibeli dan berganti baru. Ini kerana mereka lebih mementingkan keperluan wang untuk menampung pembelajaran anak-anak. Saya berfikir itulah sepatutnya yang perlu dicontohi dan diikuti oleh para suri rumah hari ini.

Peranan Suri Rumah Efektif

Wanita yang bergelar isteri dan ibu sepatutnya mengetahui cara berbelanja dengan berhemah dan tidak mengikut kehendak diri dengan berbelanja pada sesuatu barang atau perkara yang tidak penting. Utamakan keperluan yang penting seperti barang keperluan dapur dan wang perbelanjaan persekolahan anak-anak.

Elakkan makan di luar dan membeli makanan yang ready made. Di samping untuk berjimat, bagi menjaga kebersihan dan kesihatan dari segi  pemakanan, ini kerana makanan ready made  banyak pengawetnya dan tidak segar.

Tingkatkan kemahiran diri seperti mengambil inisiatif belajar memasak seperti membuat kuih, kek atau biskut dan sebagainya. Sekurang-kurangnya dengan cara ini lebih menjimatkan kos jika dibandingkan membeli yang readymade di luar. Jika ada kemahiran lagi baik dan dapat  menambah pendapatan keluarga contohnya membuat mee, kek atau pastry untuk dijual. Begitu juga menambah kemahiran dalam bidang jahitan seperti menjahit pakaian dan sebagainya.Ini salah satu cara  membantu menambah pendapatan keluarga.

Perbelanjaan berhemah juga mengutamakan keperluan utama dan tidak mudah terpengaruh dengan peralatan rumah yang tidak perlu seperti hiasan-hiasan rumah yang mahal dan membawa pembaziran. Janganlah melihat kepada mereka yang mempunyai kemampuan dan  gaya kehidupannya yang mewah.

Jika ditakdirkan Allah menjadi orang yang sederhana pendapatannya, tidak perlu  terlalu teruja untuk memiliki kemewahan dalam sekelip mata. Sikap ini akan menyebabkan tidak senang dan gelisah sepanjang masa dan asyik berangan-angan untuk mendapatkan juga sebagaimana yang dimiliki orang lain.

Ringankanlah diri membaca kisah kehidupan para isteri Rasulullah dan para sahabiah, ini sebagai motivasi dan mendidik jiwa supaya kita tidak dipengaruhi dengan dunia dan banyak memikirkan bagaimana hendak menambahkan barang perhiasan diri dan peralatan rumah yang mahal dan serba canggih, juga bagaimana  hendak membeli pakaian yang indah dan berkualiti.

Sebenarnya inilah salah satu cara kita sebagai suri rumah yang prihatin dan bijak menguruskan ekonomi keluarga, berusahalah menjadi pembantu yang baik kepada suami dan tidak menyusahkan mereka dalam urusan berbelanja. Itulah suri rumah efektif dan berjaya.

Sebagai muhasabah ialah untuk perkara dunia, lihatlah orang yang di bawah supaya kita bersyukur dengan apa yang dimiliki, untuk perkara agama, lihatlah orang di atas agar kita tidak memadai dengan apa yang kita ada.

هناك تعليقان (2):

  1. saya sangat setuju dengan penjelasan tn blog...saya masih belajar namun saya dapat rasakan keperitan mak ayah saya dlm membesarkan saya dan adik beradik..saya sendiri malu dengan diri saya kerana pada usia 25thn masih belum mempunyai kerja tapi tetap sambung belajar walaupun pointer saya tidaklah hebat mana...mak selalu bagi semangat kat saya supaya teruskan usaha...

    ردحذف
  2. Salam Maya...Syukurlah pdNya dn maya dikira b'tuah ada ibu yg memahami cita2 maya...Teruskan usaha ...Insyallah suatu masa nanti akn dpt jg m'balas jasa ibuayah maya...

    ردحذف