Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

05‏/01‏/2011

Al-Tahrim ayat 1-5 dan Ulasan Terperinci Hadith :Panduan Kepada Pasangan Suami Isteri Siri 2

Kisah Asbab Nuzul (Sebab Turunnya Ayat 1-5 Surah al-Tahrim)

Asbab Nuzul surah tahrim ayat 1-5 dalam sahihain ialah disebabkan  madu dimana Rasulullah mengharamkan
madu kerana ingin menyenangkan hati isteri-isterinya, tetapi Ibn Hajar lebih menyokong asbab nuzul atau turunnya ayat berkenaan disebabkan kisah hamba Rasulullah saw iaitu Mariah al-Qibtiah.

Pada suatu ketika Hafsah meminta izin dengan nabi untuk pulang ke rumah bapanya. Semasa ketiadaan Hafsah, Rasulullah telah mengajak Mariah masuk ke rumah Hafsah, apabila Hafsah balik dia mendapati Mariah berada bersama nabi di rumahnya.

Kemudian Rasulullah meminta Hafsah merahsiakan peristiwa itu dan tidak menceritakan kepada isteri-isteri lain, Rasulullah juga telah mengharamkan dirinya terhadap Mariah untuk menjaga hati isteri-isterinya yang lain. Akan tetapi Hafsah memberitahu juga kepada Aisyah. Dengan teguran daripada Allah itu, Rasulullah telah memisahkan diri daripada para isterinya selama sebulan.

Ulasan-ulasan  daripada riwayat-riwayat menunjukkan Rasulullah berpisah dengan isterinya bukan hanya berpunca daripada satu keadaan sahaja tetapi disebabkan beberapa keadaan yang ditimbulkan oleh isteri-isterinya. Ini adalah antaranya berpunca daripada rentetan dari kesan terpengaruh dengan sifat dan budaya wanita ansar.

Ulasan Terperinci Hadith

Hadith yang diriwayatkan oleh Buhkari ini diletakkan dalam bab "Bapa menasihati anak dalam mentaati suami". Disini boleh dibahagikan kepada dua kategori
Pertama: Pesanan untuk Isteri:

i-Sifat wanita Muhajirin dan sifat wanita Ansar
Jelasnya dari segi zahir wanita Islam yang patuh dan taat perintah Allah dan rasulnya perlu mencontohi sifat wanita Muhajirin yang tidak membantah suami dan tidak memboikot suami iaitu memisahkan diri daripada tempat tidur. Sifat mereka  patuh dan taat serta tidak melakukan perkara yang boleh membawa kepada nusyuz atau derhaka kepada suaminya.

ii-Tidak meminta sesuatu perkara  berlebih-lebihan dan redha dengan pemberian suami.
Isteri yang beriman dan taat tidak akan meminta dan memaksa suaminya menyempurnakan keinginan nalurinya dengan melampau contohnya memberikan perhiasan yang mahal-mahal dan di luar kemampuan suaminya.Dia tidak pernah menyusahkan hidup suaminya.

iii-Tidak memarahi dan menjawab mulut suami
Isteri yang solehah tidak bersikap   melawan dan menyakiti suaminya samada dengan kata-kata dan perbuatan. Tuturkatanya penuh kelembutan dan menyejukkan hati suaminya.

iv-Menjaga dan menyimpan amanah suami.
Isteri yang solehah juga sentiasa menjaga amanah suaminya jika itu yang dipinta suami. Dia tidak akan membuka rahsia yang disimpan sebaliknya menjaga maruah dan amanah suaminya demi kebahagiaan dan keharmonian dalam rumahtangga.

v-Tidak mengikut perasaan cemburu yang akan menghasilkan kesan negatif kepada pasangan.
Isteri yang solehah tidak akan menurut perasaan cemburu yang melulu, tidak keterlaluan melayan perasaan itu sehingga menjejaskan hubungan dengan suaminya dan membawa kepada prasangka buruk serta perselisihan berpanjangan.

Pesanan untuk Suami
i-Tidak terlalu menurut telunjuk isteri
Tidak membuat keputusan tanpa ada asas yang kukuh.

ii-Bersabar di atas karenah isteri kerana ia adalah ujian
Mencontohi Rasulullah yang bergaul  baik dengan isterinya dan bersabar dengan sikap mereka.

iii-Bijaksana dalam pengurusan rumahtangga
Suami yang bertanggungjawab akan menjaga ahli keluarganya dengan penuh bijaksana dan menunaikan amanah dengan penuh keikhlasan.

Hadith Berkenaan  غيرة-Cemburu

Bahawa Rasulullah saw telah keluar daripada sisi Aisyah pada suatu malam, kata Aisyah aku pun cemburu kepada Rasulullah.  Maka apabila Rasulullah datang dia melihat keadaanku,  Rasulullah bertanya "Apa hal kamu Aisyah?Adakah kamu cemburu?. Maka aku berkata, "Kenapa tidak orang sepertiku cemburu kepadamu". Sabda Rasulullah saw:"Adakah telah datang syaitan kamu?". Aisyah bertanya:"Wahai Rasulullah adakah bersamaku ada syaitan?. Kata Rasulullah :"Ya". Aku bertanya:"Pada setiap orang? Jawab nabi :"Ya".
Aku bertanya lagi, "Dan ada bersama kamu Ya Rasulullah?". Rasulullah menjawab "Ya, akan tetapi tuhanku memeliharaku terhadap syaitan sehingga dia memeluk Islam". (Hadith riwayat Muslim)

Ulasan hadith ini:
Bagaimana layanan Rasulullah yang penuh hikmah dan sabar terhadap sikap cemburu Aisyah. Maksud hadith di atas jelas bahawa perasaan cemburu yang dibiarkan tanpa kawalan akan memberi laluan kepada hati  terjerumus ke arah menurut godaan dan bisikan syaitan. Ini kerana syaitan sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan manusia dari petunjuk yang benar. Oleh itu berusahalah membersihkan hati dari segala penyakit mazmumah.

Aisyah r.a meriwayatkan bahawa Ummu Salamah r.a masyhur dengan kecantikannya, apabila beliau dinikahi Rasulullah maka saya membuat helah dan telah pergi melihat beliau secara sembunyi. Saya mendapati bahawa beliau lebih cantik daripada berita yang saya dengar. Saya memberitahu ini kepada Hafsah r.a, beliau memberitahu, "Tidak, beliau (Ummu Salamah) tidak secantik sebagaimana yang dikatakan".

Isu berkaitan cemburu para isteri nabi patut dijadikan iktibar dan janganlah memanipulasinya untuk kepentingan diri dan cuba mencontohi atau mengikutinya. Buangkan sikap salah faham dalam diri setiap individu samada lelaki atau wanita bahawa api cemburu melampau yang ada selama ini patut dibiarkan atau tidak perlu memadamkannya dari dalam diri masing-masing.

Sentiasa bersikap terbuka dan bermuhasabah bahawa sejauhmana sifat cemburu patut dhiaskan dalam peribadi masing-masing. Jika membiarkan sifat cemburu melulu bermaharajalela dalam diri seolah-olah kita membiarkan diri hanyut dengan arus tipudaya syaitan. Ambillah pengajaran dan tidak mudah terpedaya dengan cemburu yang membawa ke arah keburukan. Buatlah pertimbangan sewajarnya kerana sesungguhnya Allah tidak mengubah sesuatu kaum melainkan mereka sendiri berusaha  mengubahnya. 

Contoh Sikap Takwa Isteri Rasulullah Zainab R.anha
Aisyah berbangga kerana menjadi isteri yang paling disayangi Rasulullah sementara Zainab r.a berbangga dengan pernikahan dengan Rasulullah yang berlangsung di langit. Semasa Rasulullah menanyakan pendapat tentang Aisyah yang telah difitnah kepada Zainab beliau telah menjawab,"Saya tidak mengetahui sesuatu selain daripada kebaikan dalam diri Aisyah r.a."

Beginilah sikap orang yang bertakwa kepada Allah, sekiranya tidak kerana takwa inilah peluang yang baik untuk menfitnah dan menjatuhkan maruah madunya di hadapan suaminya tambahan pula madunya merupakan isteri kesayangan Rasulullah. Namun beliau dengan tegas membela Aisyah dan memujinya.

Kesimpulan

Riwayat dalam hadith berkenaan isteri Rasulullah ini tersirat pengajaran dan panduan kepada para isteri yang hidup pada akhir zaman ini. Begitu juga kisah pengajaran berkenaan sifat cemburu yang secara semulajadi wujud dalam diri insan berasal dari kaum hawa ini. Tidak dinafikan semua manusia memiliki perasaan cemburu, dan perasaan  ingin memiliki dan mencintai pasangan tanpa perkongsian dan bersifat memonopoli. Terutama bagi kaum hawa yang secara fitrah tidak ingin berkongsi cinta dan kasih sayang dengan orang lain.

Walaupun demikian fitrah tersebut tidak boleh dibiarkan sehingga melewati batas syariat. Cemburu perlu ditangani dengan penuh bijaksana dan diletakkan pada tempat yang adil dan sepatutnya. Jangan membiarkan ia menguasai diri dan akal yang waras sehingga bertindak di luar kawalan.

Peringatan untuk para isteri yang menurut perasaan cemburu agar tidak begitu menunjukkan perasaan tersebut kepada suaminya, ini kerana tidak mustahil suami akan berasa rimas dan bosan dengan sikap tersebut dan boleh menyebabkan suami berpaling arah. Begitu juga dengan suami yang cemburu buta sehingga sampai ke peringkat jiwa isteri merana dan menderita malah hingga sampai ke tahap penderaan mental dan fizikal.

Selalunya tindakan cemburu membuta tuli ini  akan diikuti perasaan marah dan prasangka buruk yang tidak berkesudahan. Sebagaimana banyak kes-kes perbalahan dan perselisihan faham berlaku dalam rumahtangga disebabkan perasaan cemburu buta dan sudah tidak dapat diselamatkan lagi . Oleh itu bertindaklah dengan penuh kesabaran dan mengikut landasan yang betul seperti anjuran di dalam al-Qur'an dan sunnah.

Benarkah tanggapan bahawa pasangan yang tiada rasa cemburu  dianggap tidak mempunyai perasaan sayang kepada suaminya dan benarkah anggapan orang mengatakan cemburu tandanya sayang. Itu semuanya pemikiran tipikal dan mitos sejak dahulu. Sepatutnya yang menjadi kayu ukur dalam keharmonian dan kebahagiaan dalam sesebuah rumahtangga adalah saling menghargai dan mempercayai serta keikhlasan mengasihi pasangan kerana Allah.

Jangan pula  cemburu yang negatif menyebabkan pasangan berasa tidak lagi dihargai, dihormati dan segala pergerakannya terbatas. Cemburu juga akan menzahirkan penyakit-penyakit hati yang lain seperti prasangka buruk, marah, hasad dengki dan berdendam dengan pasangan dan orang sekeliling terutama yang rapat dengan pasangan seperti rakan-rakan atau keluarganya.

Apakah cemburu boleh dikategorikan sejenis dengan  sifat hasad dengki. Rasulullah melarang sifat hasad dengki kecuali boleh berdengki dalam dua perkara iaitu dengki kepada  pembaca Al-Qur'an yang sentiasa istiqamah membaca dan beramal dengan kandungannya dan kepada orang kaya yang membelanjakan hartanya di jalan Allah siang dan malam.

Rasulullah bersabda:"Tidak dibenarkan sebarang hasad kecuali terhadap dua jenis orang. Seseorang yang Allah telah merahmatinya dengan pembacaan al-Qur'an maka dia berada dalam keadaan  demikian siang dan malam dan  seseorang yang dikurniakan harta dan dia membelanjakan harta itu (di jalan Allah) siang dan malam". (Hadith riwayat Bukhari, Tirmizi dan Nasai)

Mohonlah segala petunjuk dan hidayah daripada Allah serta perbanyakkan mengingati Allah semoga sentiasa berada  dalam ketenteraman dan ketenangan. Semakin banyak melayani perasaan dan angan-angan akan membuka pintu untuk syaitan memasukkan jarum was-was ke dalam hati manusia.

Penulisan ini berdasarkan panduan al-Qur'an dan hadith serta sumber dari kisah benar. Bacalah dengan minda positif untuk tujuan muhasabah diri.

Kajian ini buatku hambaNya yang serba dhaif....moga ia memberi manfaat untuk semua .
Wallahu'alam...



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق