Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

09‏/01‏/2011

Tanggapan Salah Masyarakat Tentang Aurat

Salah Faham Wanita Tentang Aurat

Bila menyentuh berkenaan aurat sudah tentu tidak sedikit antara kaum wanita akan berkata...alah sudah tahu...isu lama ...tak payah la nak hurai atau cakap lagi...
Sebenarnya tulisan ini hanya ringkas dan tidak lebih sekadar sebagai satu muhasabah juga peringatan buat diri ini, kemungkinan ia juga akan menjadi asbab hidayah buat pembaca budiman yang sedang memperbaiki diri. Insyallah.

Di bawah ini dijelaskan beberapa salah faham sebahagian wanita tentang aurat:

i - Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
ii- Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.
iii- Bertudung tetapi baju kebarungnya dengan terbelah kainnya.
iv - Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’.
v-Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
vi-Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
vii-Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
viii- Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :
“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan jangan kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.” (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub’ kata jama’ (bentuk plural) dari kata jaibun, iaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.

Pengaruh Fesyen trendy dari barat

Fenomena hari ini dapat disaksikan bagaimana cara wanita berpakaian. Sebahagiannya hanya kerana ikut-ikutan dan mengikut trend terkini. Tidak sedikit yang masih mendedahkan anggota badannya seperti bahagian leher, belakang, paha, betis dan kaki.

Cara berpakaian gaya kontemporari  dan moden dari barat serta mengikut fesyen terkini sedang menular ke seluruh pelosok dunia termasuk negara Islam. Bagaimana puak barat bertepuk tangan melihat umat Islam terutama kaum wanita sudah masuk perangkap mereka dari cara berpakaian. Fesyen-fesyen terkini dan dianggap moden bukan hanya telah berjaya memasuki pasaran di bandar-bandar besar malah telah menembusi hingga ke pinggir bandar dan desa-desa.

Gaya berpakaian secara sopan dan mengikut sebagaimana yang dituntut dalam Islam sudah tidak lagi menjadi pilihan wanita terutama muda mudi.di zaman ini. Yang menjadi pilihan mereka ialah seluar jeans ketat, T-shirt lengan pendek, blouse ketat dan skirt singkat atau mengikut bentuk badan. Tudung di pasaran juga lebih trendy dan singkat, sangat nipis sehingga menampakkan bentuk leher.

Aurat di hadapan ipar duai sama dengan lelaki ajnabi lain 

Masih ada yang beranggapan bertudung hanya perlu apabila keluar rumah atau semasa ke sekolah, bekerja dan ke tempat jauh. Jika di sekitar rumah atau dalam rumah berasa segan atau janggal mengenakan tudung. Sebab itulah semasa majlis kenduri atau di hari perayaan kita dapat menyaksikan bagaimana cara wanita berpakaian. Rambut dibiarkan terdedah walaupun ada lelaki bukan  muhrim yang bertandang ke rumah seperti ipar duai, jiran atau rakan lelaki yang tidak sepatutnya melihat aurat rambut tersebut.

Kadang-kadang ada juga di kalangan wanita ini yang tahu dan pernah belajar agama, malah mengajar agama namun apabila tiba bab  berpakaian seolah-olah mereka ini termasuk juga di kalangan yang tidak tahu. Masih tetap berT-shirt lengan pendek, tidak bertudung atau  bertudung menampakkan leher  di hadapan ajnabi. Keadaan ini selalunya berlaku semasa majlis kenduri atau hari raya.

Mungkin sudah menjadi kebiasaan di dalam rumah hanya berbaju t- lengan pendek dan tidak memakai tudung, dan mungkin terlupa bahawa aurat dengan ipar duai juga sama seperti lelaki bukan muhrim, atau mungkin berasa janggal hendak mengenakan tudung dan menutup lengan dalam rumah sendiri.  Trend pakaian baju kelawar atau baju tidur juga sudah menjadi kebiasaan, sehingga ada yang pergi ke kedai atau ke pasar dengan hanya berbaju kelawar yang menampakkan lengan dan susuk badan.

Masih ramai juga  pengantin wanita yang masih mendedahkan rambut atau hanya menutup separuh rambut dan membiarkan lehernya dan betisnya terselak  semasa majlis persandingan. Mungkin bukan disengajakan tetapi dengan tujuan untuk menjadikan dirinya seperti raja sehari yang hanya sekali seumur hidup dan sanggup mengikut fesyen baju pengantin cara barat dan telunjuk mak andam atau pereka fesyen. Yang menyedihkan keluarga pengantin dan rakan taulan yang menyaksikan majlis tersebut bukan hanya berbangga malah memuji-muji majlis resepsi besar-besaran dan cara sambutan ala barat itu.

Mandi di khalayak ramai seperti di taman tema air, di pantai atau sungai

Sebaiknya  wanita muslimah akan mengelakkan diri untuk mandi di khalayak ramai kerana tubuh badan itu aurat yang wajib dijaga. Jika berasa juga hendak mandi pilihlah waktu semasa ketiadaan lelaki ajnabi. Atau  berusaha memilih dan mencari tempat yang tertutup dan dikhususkan untuk para wanita sahaja. Walaupun masih berpakaian lengkap dan bertudung, jika sudah masuk ke dalam air sudah tentu akan mendatangkan mudarat kepada diri dan tidak mustahil menampakkan bentuk tubuh. Keadaan  ini boleh menimbulkan fitnah kepada diri wanita itu dan juga lelaki ajnabi yang melihatnya.

Ingatlah setiap yang bergelar wanita bahawa wanita adalah fitnah dan syaitan akan sentiasa bersama dengan diri samada semasa ke luar rumah atau berada di dalam rumah'. Namun begitu jika keluar rumah tanpa menjaga aurat dan menutupnya dengan sempurna, pintu fitnah akan terbuka lebih luas malah dosanya lebih banyak. Ada yang menganggap isu pakaian adalah isu peribadi dan ianya hanya perkara kecil, namun sedarlah wahai diri dosa kecil jika dibiarkan berlarutan dan tanpa taubat akan mengundang dosa besar dan berada dalam kemurkaan Allah.

Sama-sama Muhasabah....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق