Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

20‏/01‏/2011

Sukarkah mengucapkan kalimah itu?السلام عليكم

Sukarkah lidah menuturkan satu kalimah السلام عليكم' "al-salamualaikum" ketika  bertembung atau bertemu dengan saudara seislam walaupun tidak dikenali. Itulah realiti masyarakat dunia hari ini dimana kalimah yang menjadi salah satu sunnah sudah tidak lagi diamalkan dan dianggap asing oleh umat Islam itu sendiri.

Salah satu petanda hampir tibanya kiamat ialah ucapan salam sudah jarang diamalkan dan hanya mengucapkannya kepada  yang dikenali sahaja. Ini bertepatan dengan sabdaan Rasululullah saw:
"Sesungguhnya salah satu dari tanda-tanda dekatnya hari kiamat iaitu seseorang memberi salam kepada orang yang hanya dikenali sahaja"
(H.R Ahmad I/406)

Rasulullah juga bersabda:
"Kamu tidak akan masuk ke dalam syurga sehingga beriman dan kamu tidak beriman hingga saling berkasih sayang diantara kamu. Sukakah saya tunjukkan sesuatu yang jika kalian lakukan akan timbul saling menyayangi diantara kamu iaitu sebarkanlah salam diantara kalian".
 (HR.Muslim)

Ucapan salam sebenarnya menyatukan ummah dan mewujudkan hubungan ukhuwwah yang utuh jika diucapkan dengan penuh keikhlasan tanda penghormatan sesama Islam. Namun tidak ramai yang menyedarinya dan sesetengahnya menganggap salam adalah perkara yang remeh dan boleh menjatuhkan statusnya. Itulah satu kerugian yang telah berlaku kepada umat akhir zaman ini. Sikap individualistik dan keegoan telah membentengi diri sehingga perkara sunnah yang senang untuk dibuat pun telah dijadikan sukar malah malu untuk mengucapkannya.

Firman Allah: "Apabila kamu diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa)..."(Al-Nisa 86)
Penghormatan dalam Islam ialah  dengan mengucapkan salam iaitu "al-salamualaikum".

Rasulullah ditanya oleh seseorang:"Apakah amalan dalam Islam yang terbaik? Rasulullah menjawab:"Menjamu makanan kepada orang dan mengucapkan salam kepada sesiapa yang kamu mengenalinya atau tidak mengenalinya" . (H Muttafaq alaih)

Cara Memberi Dan Menjawab Salam

Memberi salam hukumnya adalah sunat manakala menjawabnya adalah wajib. Oleh itu jika diberi salam oleh seseorang menjadi kewajipan ke atas diri kita untuk menjawabnya.Orang yang memberi dan menjawab salam kedua-duanya akan mendapat pahala setimpal dengan perbuatan dan kalimah yang diucapkannya itu.

Kalimah salam yang sempurna dan disunatkan adalah :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan wajib dijawab sebaik-baiknya dengan kalimah berikut:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

Adab  Salam

Rasulullah saw bersabda:"Hendaklah orang yang menunggang memberi salam kepada  yang berjalan, orang yang berjalan memberi salam kepada yang duduk dan orang banyak (ramai) memberi salam kepada yang sedikit".
Dalam riwayat Bukhari menambah "(hendaklah yang lebih besar (berumur) memberi salam kepada yang kecil (kanak-kanak)".

Betapa mudahnya cara dan adab memberi salam dan menjawab salam, semuanya telah jelas termaktub di dalam al-Qur'an dan sunnah Rasulullah cuma manusia yang membuatnya menjadi sukar. Salam berkait rapat juga dengan sifat rendah diri seseorang muslim. Untuk menundukkan perasaan mazmumah dalam jiwa terutamanya sifat sombong atau takbur sebaik-baiknya amalkanlah dengan istiqamah memberi dan menjawab salam. Ringankanlah lidah untuk menyebut dan menuturkannya, buangkanlah perasaan malu untuk menebarkan salam.

Walaupun kita dikurniakan dengan kekayaan, ternama, berpangkat, memiliki segalanya sebenarnya disisi Allah semuanya adalah sama,  yang membezakan kedudukan dan kemuliaan seseorang insan di sisiNya adalah ketakwaan. Sebab itulah ada hikmah Rasulullah menggalakkan orang yang sepatutnya terdahulu memberi salam adalah di pihak penunggang kepada pejalan kaki, pejalan kepada yang duduk, yang ramai kepada yang sedikit dan  yang besar kepada kecil. Ini salah satu tarbiah daripada Rasulullah supaya umatnya mendidik hati dengan sifat-sifat mahmudah antaranya rendah diri atau tawadhuk dan mengikis sifat mazmumah antaranya sifat sombong dan takbur.

Fenomena yang berlaku hari ini sangat menyedihkan dimana umat Muhammad sudah  tidak lagi menjadikan salam sebagai amalan. Apabila bertemu dengan saudara yang tidak dikenali bukan mudah hendak mengucapkan salam apatah lagi untuk menegur dan bertaarruf. Masyarakat elit hari ini kebanyakannya bersikap mementingkan diri (selfish) dan menganggap mungkin dengan menundukkan diri memberi salam kepada kanak-kanak atau kepada orang miskin yang berjalan akan menjatuhkan maruah dan nama baiknya.

Realitinya hanya segelintir umat Muhammad yang masih mengamalkan ucapan salam ini dan selalunya orang miskin dan golongan bawahan yang tidak lokek dan tidak malu menghulurkan ucapan salam kepada yang dikenalinya atau pun tidak dikenalinya. Jika diri sendiri yang tidak memulakan mengamalkan sunnah ucapan salam ini siapakah yang kita harapkan untuk memulakannya. Tidakkah kita ingin menjadi hamba yang dikasihi bukan hanya oleh Allah malah seluruh penghuni langit dan bumi?. Tidakkah kita mahu menjalinkan hubungan persaudaraan dengan seluruh umat baginda yang bersatu hatinya dalam pengabdian kepadaNya dan kalimah tayyibah لا اله الا الله محمد رسول الله . 

Sebagai muhasabahnya ingatlah wasiat Rasululullah kepada umatnya :"Sesungguhnya manusia yang paling utama di sisi Allah ialah mereka yang memulakan memberi salam antara kamu". (HR Abu Daud)
Dengan hadith di atas berlumba-lumbalah wahai diri untuk menebarkan salam antara sesama muslim.
Insyallah dengan galakan sunnah menebarkan salam kita tergolong di kalangan mereka yang suka untuk memulakan ucapan salam dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق