Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

16‏/01‏/2011

Pusara Persinggahan Pertama Sebelum Ke Akhirat

Pusara atau kubur merupakan tempat persinggahan sementara sebelum tibanya hari penghisaban dan  menghadap Allah Rabbulizzati. Apabila tiba masanya setiap jiwa akan menemui penciptanya. Setiap insan telah ditentukan ajal dan kematiannya. Alam barzakh  tempat persemadian dan tempat menerima azab sementara menunggu tibanya hari kiamat.

Betapa bahagianya jika meninggal dunia dalam 'husnul khatimah' (mati dalam keadaan baik dan beramal soleh) dan bersemadi di sana dalam keadaan nikmat dan digambarkan seperti berada di dalam syurga. Namun betapa tersiksa dan azabnya bersemadi di dalam kubur jika meninggal dunia dalam keadaan su'ul khatimah (dalam keadaan melakukan maksiat dan derhaka kepada Allah).

Rasulullah saw bersabda:
 إنما القبر روضة من رياض الجنة أو حفرة من حفر النار
Bermaksud:"Sesungguhnya kubur satu taman daripada taman-taman syurga atau satu lubang daripada lubang-lubang neraka".

Mati itu pasti datang walaupun seseorang belum bersedia hendak mati. Jika ditanya apakah sanggup dan sudah bersedia meninggalkan dunia dan semua kenikmatan yang dirasai di dunia. Jawapannya pasti masih tidak bersedia dan tidak sanggup, apatah lagi bila mengingatkan amalan yang masih sedikit dan belum puas berada di dunia bersama insan-insan tercinta dan kenikmatan yang dikecapi di dunia.

Kematian dan pusara menginsafkan diri yang lalai dengan dunia. Ketakutan akan menghinggapi diri apabila melewati dan melalui pusara yang sunyi sepi. Berada di atas pusara pun boleh mengundang ketakutan dan kesunyian, cuba bayangkan bagaimana jika berada di dalamnya yang penuh kegelapan dan kelemasan diselimuti tanah serta serangga berbisa pada zahirnya dan azab sengsara pada batinnya. Ya Allah jauhi kami daripada azab kubur dan fitnahnya.

Mati itu datangnya dengan mengejut dan tidak terduga. Jika berlaku kematian kepada insan yang terdekat dengan kita, terasa baru semalam kita bercerita dan bergelak ketawa dengannya. tiba-tiba hari ini diberitahu dia telah kembali kerahmatullah. Hari ini jasadnya diusung ke tanah perkuburan, jasadnya disemadikan selama-lamaya dan tiada lagi peluang untuk kembali ke dunia.

Tentu tidak sedikit kesedihan dan kepiluan yang dialami malah kenangan bersama bukan mudah untuk dilupakan dan itulah sketsa sebuah kehidupan. Kesedihan bukan hanya dirasai oleh orang yang masih hidup malah ruh si mati juga menangis dan bersedih meninggalkan seluruh insan tercinta, harta dan kehidupan dunianya.

"Memadailah kematian sebagai peringatan"(al-hadith). Dalam al-Qur'an Allah berfirman:"Setiap yang bernyawa akan menemui kematian". Kematian dan pusara sebaik-baik peringatan yang boleh memberi keinsafan kepada yang masih hidup. 

Justeru untuk menghasilkan keinsafan dan mendidik hati agar sentiasa mengingati kematian, luangkanlah masa untuk menziarahi orang mati dan menghantar jenazah ke kuburan. Hati dan jiwa yang keras akan mudah lembut dan tidak mustahil menjadi insaf serta sedar jika menyaksikan kematian dan tanah perkuburan. Dengan ini pasti diri akan kembali kepada Allah dalam keadaan suci dan bersih daripada dosa dan bertaubat dengan taubat nasuha.

Ingatlah setiap yang bernyawa bahawa kematian begitu hampir dengan setiap insan. Hanya insan yang bertakwa dan beramal soleh akan gembira dan tersenyum menemui tuhannya, kuburnya dibuka seluas-luas mata memandang dan dia sudah dapat melihat tempat tinggalnya seperti di dalam taman syurga. Manakala orang yang derhaka dan fasik akan menemui tuhannya dalam keadaan gelisah, keluh kesah dan dia tetap akan menerima azab di awal persemadiannya di alam barzakh. (Nauzubillah min zalik)

 " Ya Tuhanku ...Aku memohon berlindung daripada azab kubur dan azab neraka dan daripada fitnahnya".Amin


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق