Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

24‏/11‏/2010

Catatan Sebuah Perjalanan-Kusahut PanggilanMu-Bahagian 1

Aku menerima khidmat pesanan ringkas daripada suami memberitahu visa untuk mengerjakan ibadah haji telah diluluskan. Tanpa dipinta airmata gembira bercampur sedih membanjiri pipiku. Aku memerhati dan merenung wajah-wajah mulus cahayamataku seorang demi seorang. Betapa sedihnya untuk meninggalkan mereka walaupun pemergianku ke Madinah dan Makkah hanya untuk musim haji iaitu lebih kurang dua minggu sahaja. Hanya doa yang aku panjatkan kepada Ilahi semoga anak-anakku dilindungi dan kami diberi kesabaran dan ketabahan menghadapi perpisahan hanya untuk beberapa hari ini.

Masa untuk bertolak ke Madinah telah tiba. Pagi itu aku bangkit awal dan sempat menunaikan solat tahajud diiringi solat sunat hajat dan bibirku tidak putus-putus memohon kepada Allah swt semoga perjalananku bersama suami dan rombongan pelajar lelaki dari Universiti Alilbayt serta sahabat-sahabat dari kalangan bangsa Arab selamat dan tidak menghadapi aral rintangan. Aku juga memohon supaya anak-anakku sanggup hidup bersama abang saudaranya selama beberapa hari tanpa sebarang kesulitan dan mereka diberi kesejahteraan selama ketiadaanku dan bapanya. 

Aku hanya pasrah kepada Allah kerana segala yang berlaku adalah didalam kehendak dan kuasa Allah belaka. Mungkin ini kali terakhir aku bersama anak-anak, terlintas juga di fikiran ini namun aku cepat-cepat beristighfar dan cuba berfikir positif. Aku berkali-kali berdoa semoga aku dan suami masih diberi kesempatan untuk menunaikan amanahNya membesarkan zuriat kami dan mendidik mereka menjadi hamba Allah yang taat. Aku yakin Dia Yang Maha Mengetahui dan menerima segala doa ikhlasku ini. Amin ya Rabb.

Aku bergegas ke dapur menyiapkan makanan anak-anak dan untuk bekalan di dalam perjalanan. Aku masih sempat memasak nasi, menggoreng ayam  dan membuat sup yang menjadi kegemaran anak-anakku. Aku menghidang menu yang baru siap dimasak dan  makan berjemaah bersama-sama suami dan anak-anak sambil menyeka air jernih dari berguguran ke pipi. Tidak sampai hati rasanya seorang ibu untuk meninggalkan anaknya tapi demi seruanMu yang sudah sampai Ya Allah aku akan tabah menghadapinya. Setelah selesai makan kami masih mempunyai setengah jam untuk membuat persiapan akhir.

Suami mengajakku mendirikan solat dhuha dan solat hajat berjemaah. Sepanjang solat air mata mengalir laju tanpa mampu kutahan lagi. "Ya Allah hanya kepadaMu kumohon segala pertolongan dan hajat....Engkau selamatkan dan peliharalah anak-anak kami, sesungguhnya Ya Allah engkau sebaik-baik pemelihara, ampuni segala dosa-dosa kami, kini telah tiba masanya kami menyahut panggilanMu ya Allah, selamatkan perjalanan kami dan jauhilah kami dari segala bala bencana, kejahatan jin dan manusia". Itulah antara doaku di pagi itu.

Coaster yang membawa para jemaah sudah tiba di hadapan rumahku. Aku memeluk anak-anak seorang demi seorang, wajah anak-anakku tidak menunjukkan kesedihan, sebaliknya wajah penuh ketenangan seolah-olah memahami kehendak Allah  bahawa kedua ibuayahnya akan pergi menyahut panggilan Ilahi hanya seketika cuma. Aku yang sedih dan pilu kerana terpaksa meninggalkan si kecil yang masih menyusu untuk pertama kali, sebelum ini tidak pernah kami berpisah. Namun aku jadi hairan kerana pagi itu si kecil juga tidak menangis malah bila kudakap dan cuba menyusukannya dia menolak dan meronta  turun dari ribaanku. Ya Allah aku bersyukur kerana Engkau memberi kesabaran dan mempermudahkan segala urusan anak-anakku di sini.

Bas yang akan membawa kami telah tiba untuk mengambil jemaah di pekan Mafraq. Jemaah haji dari kalangan orang Arab telah memenuhi tempat duduk di bahagian hadapan, kami diberi tempat yang hampir dengan tangga tengah bas. Alhamdulilah, bisikku sendirian, bagiku itulah sebaik-baik tempat, tidak terkebelakang dan tidak juga kedepan. Elok juga jemaah mereka diberi tempat duduk di bahagian hadapan, ini kerana mereka kebanyakkannya sudah agak berumur dan sudah lanjut usianya, ada yang telah mencecah usia 60 hingga 70-an. Bas meneruskan perjalanan setelah amir  (ketua rombongan) membaca doa menaiki kenderaan dan memberi taklimat ringkas berkenaan perjalanan kami.

Suami yang duduk di sebelahku banyak memberiku kekuatan agar tidak bersedih dan memberi nasihat supaya aku  tabahkan hati untuk meneruskan niat suci ini. Wanita Islam dilarang bermusafir dan menunaikan ibadah haji tanpa mahram. Oleh itu semua jemaah wanita yang hendak pergi menunaikan ibadah haji dan memasuki tanah haram perlu bertemankan suami atau anak lelaki. Semua jemaah wanita dalam rombongan kami adalah dari kalangan bangsa arab kecuali aku dan seorang  pelajar Mafraq yang ditemani suaminya. Rombongan kami tidak ramai jemaah wanita dari bangsa Melayu kerana pasangan-pasangan  lain mengikuti rombongan yang lain.

Setelah perjalanan sejauh 70 km dari Amman  kami singgah seketika bagi menunaikan solat zuhur secara jama' taqdim. Kami sempat makan tengahari dan membeli sedikit biskut dan air minuman sebagai bekalan dalam perjalanan yang  mengambil masa selama 24 jam. Aku tidak dapat tidur nyeyak dalam bas, hanya merehatkan badan dalam keadaan duduk. Ingatan terhadap anak-anak di rumah masih sukar untuk diluputkan dari fikiran. Bila wajah anak-anak bermain di mata, tanpa dipinta air jernih mengalir di pipi. Aku melihat suamiku hanya tenang di sisiku. Itulah perbezaan lelaki dan wanita. Walaupun suami juga tentu sedih meninggalkan anak-anak tapi dia masih mampu mengawal dirinya. Aku pula jenis yang sensitif dan terlalu mengikut perasaan sedih menghadapi perpisahan, risau serta bimbang tentang keadaan anak-anak yang ditinggalkan. Itulah fitrah dan naluri keibuan yang meronta dalam diriku saat ini.   

Perjalanan kebanyakkannya merentas padang pasir, bukit batu pejal, tanah kosong gersang tanpa penghuni atau hidupan. Ya Allah betapa agungnya kuasaMu mencipta bumi ini, semuanya tersirat hikmahnya tersendiri . Tiba-tiba suami bersuara memecah kesunyian petang yang rembang. "Cuba fikir bagaimana agaknya Rasulullah saw pergi berniaga di Syam merentas padang pasir yang kering kontang, bukit batu, hanya dengan berjalan kaki dan menaiki tunggangan unta?". Aku menjawab, "Betul tu abang...jauhnya Rasulullah berjalan kan...dari Makkah ke Syam...kesiannya Rasulullah ...".Aku menangis lagi bila mengenangkan  Rasulullah dan kesukaran yang dihadapi baginda. Terasa baginda Rasulullah semakin hampir denganku disaat aku merintih menyebut namanya dan berselawat ke atasnya.

Bumi Syam ialah tempat kami bermastautin sekarang iaitu jordan dan termasuk juga Syria. Tiba-tiba terbayangkan musafir Rasulullah sebagai pedagang yang terpaksa melalui perjalanan sukar dan dalam jarak yang jauh. Ya Rasulullah, begitu tabahnya jiwamu, sanggup menempuh segala ujian dan halangan  semata-mata untuk melihat umatmu mendapat rahmat cahaya dan syafaat.  Kerinduanku kepada Pesuruh Allah itu semakin menggamit hatiku. Ingin rasanya terus duduk bersimpuh di dalam rumah Rasulullah dan di dekat makamnya.

Madinah seolah-olah melambaiku agar cepat sampai, masjid nabawi yang tersergam seumpama nur yang melimpah cahayanya ke bumi Madinah yang penuh bersejarah dengan kisah-kisah perjuangan Rasulullah dan para sahabat menyebarkan dakwah dan kasihsayang sesama umatnya. Rinduku semakin memuncak apatah lagi bila tergambar kaabah (baitullah) yang tersergam indah dan syahdu di dalam Masjidil Haram. Ya Allah semoga perjalanan kami selamat dan sempat mengabdikan diri sepenuh jiwa raga kepadaMu...itulah bisikku di malam hening.

Bersambung


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق