Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

29‏/11‏/2010

Kusahut PanggilanMu-Bahagian Akhir

11 zulhijjah; melontar 3 jamrah dan mabit (bermalam) di Mina

Kami keluar dari kawasan jamrah (tempat melontar) setelah selesai melontar ke tiga-tiga jamrah. Ribuan jemaah bersesak-sesak di kawasan melontar, namun Alhamdulillah Allah mempermudahkan aku dan suami bagi menyempurnakan lontaran terakhir. Kami sudah berada di jalan  menuju ke masjid yang berdekatan dengan kawasan jamrah iaitu masjid  Khaif . Suami mencadangkan  kami bermalam di sana (mabit) dan berniat iktikaf sekali. Namun harapan kami tidak kesampaian apabila masjid penuh sesak dengan ribuan jemaah yang mungkin datang lebih awal dan menjadikan masjid sebagai tempat untuk bermalam juga. 

Aku digamit kebimbangan sekali lagi apabila suami mengajak masuk ke kawasan masjid yang penuh sesak itu supaya aku boleh bersuci dan mengambil wudhu'. Alangkah terkejutnya apabila melihat jemaah wanita sanggup menjadikan ruangan sempit dan tempat bersuci itu sebagai tempat tinggal dan terdapat anak-anak yang dibawa sekali semasa ibadah haji. Kasihannya anak-anak kecil pun dibawa sama, getus hatiku sendiri. 

Apabila melangkah keluar dari bilik wudhu' wanita aku melihat puluhan ribu jemaah sedang mencari tempat perlindungan di masjid. Hatiku tertanya-tanya apa sebenarnya yang telah berlaku. Aku menerima panggilan telefon dari suami supaya kami segera beredar dari kawasan masjid dan balik ke khemah di Mina bagi mengelakkan kesesakan yang sedang berlaku di depan mata kami. Awan semakin gelap kelam dan angin bertiup dengan kencang sehingga menerbangkan debu-debu, plastik dan kertas-kerats ke udara. Tiba-tiba hatiku digamit rasa takut dan gementar apabila melihat angin kencang seperti puting beliung sedang melanda bumi Mina. Hujan mula turun mencurah-curah diikuti  petir kilat sabung menyabung.

Aku dan suami tetap meneruskan langkah dalam keadaan hujan yang telah menjadi gerimis kasar menimpa kami. Kami tetap mengambil keputusan meneruskan perjalanan kerana di sepanjang jalan tiada tempat untuk berteduh. Aku memegang erat lengan suami apabila petir berdentum kuat diikuti angin yang semakin kencang. Bibirku terketar-ketar membaca potongan ayat-ayat suci al-Qur'an dan berzikir dalam kegelapan awal malam yang menggerunkan dan menyedihkan itu. Namun yang menjadi penguat semangatku ialah apabila menyaksikan ribuan jemaah terutama yang telah berusia lanjut seperti ibuayahku hanya berjalan tenang tanpa menghiraukan angin kencang dan titisan hujan yang menimpa mereka. Kulihat mereka hanya pasrah menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal berlaku saat dan ketika itu. 

"Subhanallah, semua yang berlaku samada petir, hujan, angin kencang  yang baru aku saksikan ini adalah sebagai bukti Engkau yang Maha Agung berkuasa membuat apa sahaja di bumi dan dilangit dengan kehendak dan kuasaMu....Tiada Tuhan melainkan Engkau Ya Allah...Sesungguhnya aku adalah hambaMu yang menzalimi diriku sendiri....Ampuni diri ini Ya Allah". Bisikku berulangkali dengan linangan airmata setelah melihat tanda-tanda kekuasaanNya yang baru terjadi di hadapan mataku. Betapa  aku merasakan kehebatan kuasa Allah yang hendak ditunjukkan kepada hambaNya yang menjadi tetamu-tetamu agungNya pada musim haji kali ini.


Aku meminta suamiku supaya berhenti seketika di sebuah pondok kecil kerana hujan semakin lebat, aku sudah tidak sanggup meneruskan perjalanan ke khemah kami yang masih jauh, suami menuruti kemahuanku. Walaupun tempias hujan dan titisan air tetap menimpa badan kami namun aku lebih selesa menunggu sehingga hujan reda. Di sini hatiku digamit sayu lagi apabila melihat jemaah wanita yang sudah tua duduk berpeluk tubuh dalam kesejukkan. Timbul perasaan simpati dan sedih melihat keadaan mereka.

Tiba-tiba telefon suami berdering, aku hairan kerana suamiku menyerahkan handphonenya kepadaku. Rupa-rupanya panggilan dari bapa saudaraku yang bertanya khabar keadaan kami. Dia juga baru selesai melontar dan sedang berlari ke sana ke mari mencari tempat teduh, kasihannya bapa saudaraku. Disebabkan dia adalah penduduk Makkah tiada khemah yang diperuntukkan untuknya, oleh itu dia hanya bermalam(mabit) di Mina tanpa khemah. Aku tumpang bangga kerana dia dapat menunaikan ibadah haji setiap tahun walaupun dia juga sudah uzur. Aku mengucapkan terima kasih kepadanya dan aku sungguh terharu kerana kesudiannya menghubungi kami dalam keadaan dirinya yang juga kesejukkan ditimpa hujan itu

Kami meneruskan perjalanan ke khemah setelah hujan agak reda, cuma gerimis masih melitupi bumi mina. Sepanjang jalan menuju ke khemah dipenuhi dengan penjual dan penjaja makanan dan minuman termasuk juga pakaian. Mereka bersesak-sesak di sepanjang jalan menjual keperluan kepada jemaah yang sedang bermalam di Mina, kebanyakkan mereka terdiri daripada orang Afrika dan Arab yang berkulit hitam.Jalan menjadi begitu lecak dan berlumpur serta sampah sarap bertimbun di sekitar khemah setelah hujan tadi, banyak barang-barang yang ditinggalkan jemaah seperti tikar dan selimut serta beg pakaian bersepah-sepah dibasahi air. Kebersihan nampaknya  tidak lagi diendahkan apabila jemaah sudah mencecah jutaan itu, fikirku sendiri apabila melihat keadaan pemandangan bumi Mina yang penuh dengan sampah sarap dan begitu kotor sekali.

Aku sekali lagi ditimpa perasaan sedih dan simpati apabila melihat sepasang suami isteri yang sudah tua berpimpin tangan menuju ke khemah. Mereka berjalan kaki ayam tanpa selipar atas jalan yang lecak berlumpur itu. Aku teringat suami ada selipar dalam beg galasnya, lalu aku meminta izinnya memberikan selipar kepada suami  isteri yang kelihatan sakit kaki itu.Mereka mengucap perkataan 'syukriah' kepada kami."Oh... ini tentu jemaah dari pakistan atau India ni", bisikku sambil tersenyum memandang wajah pucat mereka yang kesejukkan itu.

Kami sampai ke khemah pada jam 10 malam, aku terus menunaikan solat isya' dan merebahkan tubuh yang kepenatan atas karpet. Malam ini dirasakan sejuk dan dingin sekali kerana hujan dari petang sampai ke waktu malam. Aku menarik selimut ke paras leher dan tertidur sehinggalah terkejut apabila deringan handphoneku berbunyi. "Sayang kita akan melontar selepas subuh" .Aku tersenyum membaca meseg dari suami. "Masih awal lagi ni".  Bisikku apabila melihat jam menunjukkan angka empat pagi.Aku ke bilik air untuk berwudhu' dan segera menunaikan solat tahajjud,diikuti solat sunat taubat dan solat hajat, menghabiskan zikir sehinggalah azan subuh berkumandang dari masjid berhampiran.

Airmata sentiasa mengalir di saat aku bersolat dan berzikir mengingati dan mengenangkan cinta Allah yang sejati dan abadi  terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh, betapa hatiku menjadi semakin berharap kepadaNya antara gerun dan takut di atas tragedi yang aku sendiri menyaksikannya pada malam tadi. Petir yang sabung menyabung dan angin kencang seolah-olah puting beliung yang akan melanda bumi Mina menimbulkan perasaan takut dan kebimbangan dihatiku. Bagaimana kalau ia (taufan) betul-betul terjadi malam tadi?. Tiba-tiba persoalan itu timbul di benakku.

"Ya Allah, aku bersyukur kerana tiada sesuatu bencana yang berlaku malam tadi...Aku bersyukur kerana diriku dan suamiku selamat dan masih dipanjangkan usia". Bisikku lagi,  walaupun aku tahu ramai juga yang terkorban dan cedera parah disebabkan kesesakan yang berlaku semasa melontar di ketiga-tiga jamrah. Aku dapat mengagak kerana  ambulance begitu kerap berulangalik dan membunyikan sirennya mengangkut jemaah yang jatuh terpijak dan cedera parah ke hospital Mina.

12 Zulhijjah;Pagi , Melontar ketiga-tiga jamrah dan tawaf wida' (tawaf bagi kali terakhir berada di tanah suci)

Setelah usai menunaikan solat subuh kami beredar dari khemah bagi melontar ketiga-tiga jamrah, pagi ini merupakan kali terakhir kami berada di Mina setelah dua malam berturut-turut kami bermalam dan melontar di jamrah. Rombongan kami memilih nafar awwal dengan  menyiapkan wajib haji iaitu bermalam di Mina dan melontar ketiga-tiga jamrah selepas subuh pada hari ke 12 Zulhijjah. Seterusnya kami berjalan kaki ke Masjidilharam untuk melaksanakan tawaf wida'.

Alhamdulillah  tawaf wida' telah dapat diselesaikan setelah masuknya waktu zohor. Kami menunaikan solat zuhur di Masjidilharam. Untuk kesekian kalinya airmataku bercucuran lagi setelah memandang baitullah yang mulia. Perasaan sedih, pilu, rindu, syukur dan bahagia bercampur baur. Sedih kerana terpaksa meninggalkan bumi Makkah dan tempat pengabdian kepadaNya yang syahdu ini, syukur dan bahagia  kerana akhirnya aku dan suami telah berjaya menyempurnakan rukun Islam kelima. Ini adalah ibadah haji yang pertama buatku manakala ibadah haji yang kedua bagi suamiku. 

Aku menangis teresak-esak seperti seorang anak kecil yang ditinggalkan ibunya, bertambah sayu hatiku  apabila mengenangkan aku akan tinggalkan rumah Allah dan bumi suci yang mencatatkan kenangan indah selama hampir sepuluh hari aku di sini. Aku berdoa semoga masih diberi peluang oleh Allah untuk datang lagi ke tanah suci ini dan menjadi tetamuNya suatu masa nanti.Amin Ya Rabb....

Kami mengambil keputusan terus pulang ke tempat penginapan setelah untuk kali terakhir makan tengahari di sebuah restoren melayu berhampiran Masjidilharam. Di pertengahan jalan menuju ke tempat penginapan,  hujan turun dengan lebat sekali, kedengaran bunyi hujan begitu kuat menimpa bumbung kereta sewa yang kami naiki. Aku menoleh ke tingkap kereta dan alangkah terkejutnya apabila bukan air hujan biasa yang menimpa sebaliknya hujan air batu sebesar ibu jari. "Subhanallah...Abang, hujan air batu nampaknya".Mudah-mudahan tidak berlaku sesuatu yang tidak didingini. Doaku mengiringi sepanjang jalan, lebih-lebih lagi dalam suasana yang agak gawat apabila pemandu kereta sewa yang masih muda itu tidak tahu arah sebenar tempat penginapan kami.

Hujan yang lebat pada petang itu telah menyebabkan banjir kilat di Mina dan kawasan sekitar kota Makkah termasuk juga halaman masjidilharam. Sistem perparitan memang  tidak dibina di negara yang mempunyai  4 musim dan negara  sentiasa panas itu. Alhamdulillah akhirnya  selamat sampai juga kami ke tempat penginapan, aku dan suami serta pasangan suami isteri iaitu Nirah dan Fikri keluar dari kenderaan dalam keadaan hujan yang masih lebat.Kawasan masjid dan tempat penginapan kami juga telah banjir, kami singgah di masjid bagi menumpang teduh dan  suami menunaikan solat asar.

Apabila selesai bersiap dan menunaikan solat maghrib di tempat penginapan, kami telah berada di dalam bas untuk pulang semula ke bumi Urdun setelah hampir dua belas hari berada di Madinah dan Makkah. Berita yang kudengar sangat menyedihkan apabila jemaah yang hendak melontar selepas solat zohor hari itu terkandas dan terpaksa mengharungi hujan lebat dan air banjir kerana kawasan Mina telah tenggelam dengan masa yang singkat setelah hujan lebat melanda kota Makkah. Kasihannya jemaah haji kali ini, inilah ujian Allah kepada para jemaah haji tahun ini. 

Aku bersyukur kepada Ilahi kerana terlepas dari mengharungi banjir semasa melontar setelah jemaah kami  bersepakat membuat nafar awwal iaitu melontar selepas subuh dan terus tawaf wida'.  Alhamdulillah, syukurku tidak terhingga kerana Allah masih mengizinkan aku untuk meneruskan kehidupan dan menemui cahayamata tercinta setelah melalui pelbagai ujian semasa menyempurnakan ibadah haji. Kami selamat tiba di bumi Urdun waktu tengah malam setelah melalui perjalanan selama dua hari dari bumi Makkah.







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق