Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

02‏/11‏/2010

Pasrahku atas KetentuanMu-Bahagian 3

Ika menyusuri jalan untuk masuk ke kawasan  flat yang didiami dengan tiga orang rakan yang sama-sama menyewa di situ, sudah hampir setahun dia menyewa di kawasan perumahan flat yang terdapat kemudahan pengangkutan utama untuk ke pejabatnya. Dia menekan lif dan menuju ke tingkat 6 flat tersebut. Ika mengambil kunci dari beg tangannya dan membuka pintu rumah. Dia tidak ingin mengganggu kawan-kawannya yang mungkin sedang bersiap-siap untuk ke tempat kerja masing-masing.

Namun Ika tetap mengetuk pintu dan memberi salam tanda memberitahu bahawa dia sudah sampai. "Assalamualaikum". dia menyapa lembut. "Wa'alaikumussalam...Oh, Kak Ika dah sampai, Zuri ingatkan akak terus pi ke tempat keja". Zuri  menjawab salam dan nampak ceria wajahnya apabila melihat wajah Ika tersembul di muka pintu. Ika hanya tersenyum. "Hari ni akak masih bercuti Zuri". Zuri yang siap berpakaian dan bertudung kelihatan manis sekali pagi itu, di tangannya sudah bersedia  beg tangan dan beg laptopnya, dia meletakkan beg-beg tersebut di atas  meja dan  menuju ke arah Ika, Zuri  terus memeluk sambil mencium tangan Ika. Ika membalas balik pelukan rakan yang sudah dianggap seperti adiknya.

Zuri adalah seorang gadis yang berasal dari selatan tanah air, dia bekerja sebagai Pegawai eksekutif di sebuah syarikat pengiklanan terkemuka. Seorang yang lemah lembut dan peramah. Hanya dia yang paling rapat dengan Ika di rumah tersebut. Dia suka menceritakan masalah dan berkongsi kisah suka dukanya dengan Ika. Dia amat sayangkan Ika dan dia sanggup menolak untuk berpindah ke cawangan baru di negerinya semata-mata tidak sanggup berpisah dengan Ika. Ika pun pelik kenapa dia terlalu disenangi dan disayangi Zuri. Apabila Ika berjenaka hendak pindah ke rumah yang baru dibelinya, Zuri terus menarik muka sedih dan mencuka. Ika pun sebenarnya suka berkawan dengan Zuri dan sebagai seorang yang lebih berusia dia merasakan Zuri terlalu menghormati dan mengagumi dirinya.

Ika memang sukar untuk rapat dan mesra dengan seseorang tapi apabila ada rakannya datang meminta nasihat atau berkongsi cerita , Ika tidak keberatan membantu dan menolong sedaya mungkin. Bagi Ika, dia sangat bersyukur kerana Zuri yang berasal dari keluarga yang  ternama tetapi berperibadi luhur, tidak meninggi diri dan yang paling Ika terharu adalah apabila melihat Zuri sangat menjaga sembahyang dan auratnya semasa keluar rumah. Zuri yang mendapat pendidikan di England tetapi sikap dan peribadi mulia yang dimiliki gadis itu adalah satu dalam seribu, ini kerana sikap Zuri jauh berbeza dengan seorang lagi rakan serumahnya iaitu Syida.

"Ok, akak... Zuri pi dulu err...oh ya...jangan lupa simpan buah tangan yang akak bawa tu...karang ade orang tu merajuk pulak...hehe". Zuri yang suka menyakatnya bergurau sebelum melangkah keluar pintu depan. "Ok cik adik".Ika membalas gurauan Zuri sambil menjeling manja. Baru sahaja Ika nak menanggalkan tudungnya apabila pintu hadapan diketuk bertalu-talu dari luar. Jantung Ika berdebar serta merta dan berdegup kencang. Siapa pula pagi-pagi ni?, bisiknya sendiri. Ika cuba mengintai di sebalik bulatan kecil didepan muka pintu tersebut, akhirnya dia menarik nafas lega. Dia menekan tombol pintu dan belum sempat  nak menegur, gadis di luar itu terus menerpa masuk dan hampir melanggarnya. Tiba-tiba dari belakangnya dia mendengar gadis itu mendengus kasar dan membebel seorang diri. Ika mengucap istighfar di dalam hatinya. Dia sebenarnya sangat terkilan dengan sikap rakannya yang seorang ini. Ya Rabbi bila dia nak berubah?. Ya Allah berikanlah hidayah pada sahabatku ini.

Ika yang ingin masuk ke biliknya untuk berehat setelah satu malam berada dalam bas membatalkan  niatnya apabila mendengar esakan kuat dari bilik sebelah. Ika terus meluru dan mendapatkan Syida yang menangis di birai katil, rambutnya yang perang  berikat kemas semasa masuk ke rumah tadi kusut masai jadinya.

Ika mengambil tempat duduk di sebelah Syida dan  menyentuh bahu gadis itu sebagai tanda memujuk dan simpati. " Penipu, kau manusia bertopengkan syaitan...aku benci kau". Ika terkejut dengan jeritan nyaring syida."Syida, sabar..bawa mengucap, ingat Allah...sebenarnya ape yang terjadi?".Ika cuba lagi memujuk dengan suara lembut, dalam hatinya berdoa agar Syida tidak lagi bertindak agresif atau seolah-olah dirasuk seperti tadi.

Alhamdulillah Ika mengucap syukur kepada Tuhan di dalam hatinya apabila Syida hanya teresak-esak menangis sambil menekup mukanya dengan kedua belah tangannya."Saya malu Kak Ika...saya malu dengan keluarga ...saya telah menconteng arang ke muka mereka..". Ika memegang tangan Syida, dia merasa simpati terhadap Syida. Selama setahun dia menyewa di rumah itu dengan Zuri, Syida dan Hana. Rakan serumah yang bernama Hana selalu kerap outstation dan jarang berada di rumah tersebut, cuma hujung minggu atau beberapa hari dalam seminggu dia bertugas di pejabat dan bermalam di rumah sewa itu, selebihnya masa dia banyak diluar daerah.

Ika sudah lama kenal sifat dan perangai tiga orang rakannya.Yang paling Ika merasa sangat bersalah ialah apabila sikap syida yang suka berkawan dengan lelaki dan keluar berdua-duaan  sampai jauh malam baru balik ke rumah. Ika dan Zuri sudah berkali-kali menegur sikap Syida itu atas rasa tanggungjawab sebagai saudara kerana mereka tinggal serumah dan seperti sebuah keluarga.

Teguran dan nasihat tersebut dibalas dengan kata-kata kasar dan menyakitkan hati dan telinga sesiapa yang mendengarnya."Korang tak usah nak masuk campur urusan aku...aku sudah besar dan tahu jaga diri...Mak bapak aku tak pernah tegur...korang ni sape yang pandai mandai nak jaga tepi kain aku?". Itulah jawapan Syida dengan penuh kemarahan dan kesombongannya apabila Ika menegur supaya jangan keluar waktu malam dengan teman lelakinya, sementelah lagi Syida keluar dengan lelaki yang sentiasa bertukar-tukar itu.

Ika takut sesuatu yang tidak diingini akan terjadi kepada syida, gadis genit yang senegeri dengan Ika itu tidak dinafikan seorang yang cantik dan menarik, memiliki darah campuran siam dan hindu, berhidung mancung, berkulit kuning langsat dan bermata sepet. Ika juga kasihankan Syida yang tidak pernah dilihat bersembahyang dan bersuci dengan betul. Ika merasa ada tanggungjawab besar yang terpikul ke atas bahunya setelah memasuki rumah itu.

Pada minggu pertama dan kedua dia di situ, hatinya terasa tidak keruan memikirkan sikap rakan serumahnya yang terlalu jauh menyimpang dari ajaran agama.Dia sudah mula berfikir-fikir untuk mencari rumah sewa yang lain, namun niat tersebut terpaksa ditunda disebabkan permintaan Zuri supaya Ika sudi menemaninya dan sama-sama membimbing dan mengajak Syida kembali ke pangkal jalan.

Ika sebenarnya sangat terkilan kerana Syida tidak menghormati dirinya dan rakan yang lain, tanpa mengira waktu, jika dia di rumah alunan muzik dan lagu-lagu akan dipasang dengan kuat walaupun rakan yang lain sedang menunaikan sembahyang atau ingin berehat, sikapnya yang mementingkan diri sendiri dan sombong tidak disenangi oleh Zuri dan Hana. Perbuatan Syida yang paling melampau ialah apabila berani mengajak teman lelakinya masuk ke rumah sewa mereka pada satu malam semasa Ika dan Hana tiada di rumah.

Malam itu adalah malam sambutan kemerdekaan. Kebetulan abang Ika yang berada di kota tersebut menjemputnya ke rumah kerana ada  kenduri doa selamat. Hana pula seperti kebiasaannya bertugas di luar daerah, hanya Syida dan Zuri berada di rumah tersebut. Zuri yang kepenatan kerana tugasan yang banyak di pejabat terus merehatkan badannya di bilik, dia yang sebilik dengan Ika hanya sendirian tidur pada malam itu.

Sudah menjadi kebiasaan Zuri sendirian kerana Ika pernah juga tinggalkan dia apabila pulang ke kampung atau bertugas di luar daerah. Syida pula memilih satu bilik yang kecil, dia tidak suka bercampur dengan orang lain dan tidak suka ada orang masuk campur urusannya. Bilik Hana pula sentiasa berkunci disebabkan tuannya tiada.

Lebih kurang pukul  dua pagi  Zuri terkejut dan terbangun apabila terasa ada seorang lelaki menceroboh biliknya. Dia yang hanya bergaun tidur menjerit apabila lelaki yang seperti  mabuk itu cuba memeluk dan mencium pipinya, Zuri yang didalam kebimbangan diberi kekuatan oleh Allah dan akalnya bertindak pantas, dia menjerit kalimah 'AllahuAkbar' sekuat hati dan menendang tubuh lelaki itu, lelaki itu terjatuh ke bawah katil, tanpa berfikir lagi Zuri terus menghayun lampu kaca ke kepalanya  sehingga lelaki itu jatuh pengsan.

Dalam keadaan masih terkejut tiba-tiba Zuri nampak Syida  muncul di depan pintu biliknya. Syida hanya selamba melihat wajah Zuri yang menggigil ketakutan bercampur marah. Namun yang menjadikan Zuri makin membuak-buak kemarahannya apabila Syida menyindir dan berkata kesat kepada Zuri."Zuri... you tak payah nak tunjuk alim la...you tu bukannya tahu ilmu agama pun...you belum cuba cara i ni...kalau you dah cuba pasti you pun suka ...hahaha".

Zuri tidak menyangka bahawa lelaki tersebut sebenarnya adalah teman lelaki Syida yang sengaja dibawa masuk ke dalam rumah  itu untuk mereka berpoya-poya. Teman lelaki Syida yang mabuk itu apabila perasan  ada gadis lain dalam bilik tersebut terus menolak pintu yang tidak berkunci itu. Zuri keluar dari bilik itu sambil menangis. Dia mencapai baju kurung dan mengenakan tudungnya, terus beredar dari rumah tersebut dan pergi ke rumah kawannya yang kebetulan berdekatan dengan flat tersebut.

Zuri menangis sepanjang hari dan menceritakan peristiwa tersebut  kepada Ika. "Akak..balik segera kat sini...ada hal yang penting nak Zuri ceritakan kat akak".Ika dapat menduga ada sesuatu peristiwa yang tidak diingini sedang terjadi di rumahnya. Ini kerana suara Zuri yang seperti menahan tangisan dihujung talian telefon."Ok Zuri...petang ni akak balik...sekarang ni akak tak boleh tinggalkan majlis ni".

Ika melihat wajah Zuri yang muram dan kelihatan menahan kesedihan bercampur kemarahan."Akak...Zuri dah tak tahan dengan perangai dia tu". Ika memandang penuh perhatian ke wajah manis Zuri, dia masih dengan wajah tenang dan cuba mencari puncanya bertanya balik. "Siapa dia tu?" Tanya Ika. "Siapa lagi yang selalu buat hal kat rumah ni kalau bukan budak tu...".

Ika masih mendengar dan tenang air mukanya  melihat raut wajah Zuri yang sudah kemerah-merahan menahan marah. "Bertenang dulu Zuri... cuba ceritakan pada akak apa sebenarnya yang terjadi". Zuri menceritakan peristiwa malam tersebut dengan tangisan penuh perasaan, dimatanya terpancar kemarahan dan geram dengan sikap sambil lewa Syida padahal maruah dirinya hampir tergadai jika dia tidak bertindak pantas malam itu.

"Akak, Syida sudah melampau ...elok dia pindah aje dari rumah ni".Ika yang paling berumur dan matang daripada yang lain merasakan sesuatu tindakan yang bijak dan menguji kewibawaannya perlu diambil segera atas desakan Zuri. Namun dia perlu berhati-hati membuat keputusan yang melibatkan diri orang lain, maruah dan persaudaraan Islam antara mereka yang sudah hampir setahun hidup serumah. Ika memujuk Zuri agar bersabar dan mengajaknya untuk mendirikan solat hajat dan memohon yang terbaik di atas keputusan yang akan dibuat nanti.

Ika mengambil masa untuk berfikir dan mengkaji kebaikan dan keburukan untuk memutuskan Syida berpindah dari rumah sewaan itu. Cuti hujung minggu tersebut selepas dua hari peristiwa yang menyebabkan Zuri jadi trauma itu, Ika memutuskan untuk mengadakan mesyuarat bersama penghuni rumah itu, kebetulan Hana pun baru balik, pada malam itu Syida tidak keluar, dia hanya berkurung dalam biliknya sejak pagi, ke ruang tamu pun tidak dijejaknya, mungkin dia segan dan tahu semua orang sedang memerhati dirinya dan dia tahu kesalahan besar yang dibuat pada malam merdeka itu.

Ika masih di atas sejadah, memohon petunjuk dan pertolongan Allah agar keputusan yang dia buat tidak menzalimi semua rakannya. Dia tidak mahu menyakiti hati sesama sahabatnya, dan dia juga berharap keputusan itu nanti akan merubah kehidupan Syida supaya kembali mengenal diri dan bertaubat kepada Allah atas segala dosa-dosa yang dibuat dan kesalahannya terhadap Zuri. Dia juga tidak mahu dendam dan marah Zuri berpanjangan terhadap perbuatan melampau Syida. Dia berdoa agar Allah melembutkan hati semua rakannya dan memberi hidayah kepada mereka semua.

Malam itu Ika sengaja memasak untuk makan malam dengan menu yang lazat dan lebih banyak dengan harapan semua dapat merasainya. Syida yang pada mulanya tidak mahu makan bersama dipujuk oleh Ika dengan baik hingga akhirnya mereka dapat berkumpul selepas beberapa lama tidak berpeluang untuk menjalin kemesraan disebabkan kesibukan tugas masing-masing.

Selepas selesai makan Ika mengajak mereka semua duduk di bawah mengikut bulatan, bukannya duduk atas kerusi seperti kebiasaan."Sahabat semua...moga pertemuan kita malam ini akan dihadiri oleh Malaikat rahmat dan mendapat keredhaan Allah swt. Sama-sama kita sucikan hati dengan sifat ikhlas dan mahmudah, saling memaafkan. Kita hanya hamba Allah yang kerdil tidak memiliki apa-apa, semuanya adalah pinjaman, kepada Dia tempat kita kembali".

Kedengaran esakan Syida semakin lama semakin kuat. Rakan yang lain berusaha memujuk agar bertenang kerana mesyuarat dan keputusan belum lagi dibuat. Akhirnya Ika dengan kesepakatannya dengan Hana dan Zuri menangguhkan mesyuarat tersebut supaya Syida lebih tenang."Sudahlah Syida...jangan diikutkan  perasaan sangat...saya sudah maafkan segala perbuatan awak malam tu,saya doakan awak dapat hidayah Allah dan akan berubah". Mulianya hati Zuri, bisik Ika, begitulah sikap zuri sebenarnya yang lembut dan cepat memaafkan kesilapan yang agak besar dilakukan terhadapnya.

"Syida... Allah itu Maha pengasih dan pengampun, belum terlambat untuk awak bertaubat atas segala maksiat dan dosa yang dibuat...awak masih muda Syida". Hana yang jarang-jarang berada di rumah itu pun sebenarnya memiliki sifat terpuji, suka menolong dan  bersikap terbuka, jika ada masa dia tidak lokek untuk membantu dan memberi buah fikirannya. Ika mengangguk tanda bersetuju dengan pendapat dan nasihat kedua rakannya itu.

Syida menangis teresak-esak sambil tangannya memaut tangan Zuri."Zuri maafkan saya...diri saya penuh dengan kotoran dosa, saya dah berkali-kali melakukan perbuatan terkutuk...tapi malam itu saya tidak berniat untuk menyeret awak sama... saya sedang mabuk...teman saya juga sedang mabuk...saya tidak sedar kata-kata yang telah saya  hamburkan pada awak...maafkan saya Zuri".

Ika yang hanya dari tadi memerhati drama sedih di depan matanya sudah tidak mampu menahan air jernih keluar dan mengalir perlahan menuruni pipinya. Dia tidak menyangka akhirnya hati-hati yang penuh dendam dan kemarahan sudah menjadi selembut sutera. Syida memeluk erat tubuh Zuri dan Hana menenangkan keadaan Syida yang  berada dikemuncak kesedihan itu.

Akhirnya Ika bersuara,"Syukurlah Allah telah memberi petunjukNya dan  jalan penyelesaiannya. Anggaplah masalah ini sudah selesai. Kita perlu memohon keampunan dengan Allah atas segala dosa jika ia berkaitan dengan hak Allah dan meminta maaf dengan manusia jika ada kaitan dengan manusia". Ika menarik nafas dan memerhati wajah seorang demi seorang rakannya.

"Syida...Kita tidak boleh berputus asa daripada rahmat Allah dan perlu sentiasa bersangka baik kepada Allah swt. Yakinlah Allah Maha Pengasih lagi Maha Pengampun. Syida, awak tidak keseorangan di rumah ini, anggaplah kami seperti keluarga awak, saya dan rakan lain harap awak akan berubah dan tidak lagi mengulangi kelakuan  awak seperti dahulu. Kami bersedia membimbing awak ke jalan yang diredhai Allah, pintu taubat untuk awak masih terbuka luas Syida".

Selepas Ika menuturkan kata-kata itu Syida memeluk erat tubuh Ika dan menangis seperti anak kecil. Keesokan harinya Syida kelihatan seperti gelisah di ruang tamu. Ika yang biasa bangun awal pagi dan menuju ke dapur terkejut kerana Syida memberitahunya untuk pulang ke negerinya beberapa hari kerana ada urusan keluarga.

Ika hanya menghantar Syida di depan  pintu rumah. Ika melihat Syida seperti menyembunyikan sesuatu kerana wajahnya yang tidak ceria dan tidak diwarnai dengan make-up seperti kebiasaannya. Syida mengenakan blouse yang agak kembang dan skaf  yang menutupi separuh rambutnya. Ika berdoa semoga syida akan berubah juga suatu masa nanti. Hati manusia di tangan Allah dan manusia lain tidak mampu untuk memaksa dan memagarinya kecuali hidayah dan petunjuk dari Allah terhampar buatnya, bisik hati kecil Ika.

Bersambung


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق