Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

02‏/12‏/2010

Hijjaz - Rindu


Rindu Satu Anugerah Ilahi
Airmata menitis ke pipi saatku merenung wajah mulus anak-anakku yang sedang lena dibuai mimpi dalam selimut tebal musim dingin di bumi Urdun. Aku menghampiri tingkap kaca dan membuka selaknya, angin dingin musim sejuk menerobos masuk dan mengelus pipiku, terasa nyaman dan dingin sekali. Indahnya hati bila aku bergelar seorang ibu ketika pertama sekali buah hati pengarang jantung kami menyebut namaku 'mama'.

Kasih sayang yang sukar kuungkap dengan kata-kata melitupi setiap ruang hatiku. Kasih sayangku terhadap cahayamataku satu perasaan yang indah sekali, perpisahan dengan mereka mencambahkan lagi rindu dan sayang terhadap mereka. Kurenung awan cerah di sinari mentari pagi sesaat, lantas kuterbayang zaman kanak-kanakku yang indah dan damai sedamai air di kali.

Aku melihat ke dalam diriku sendiri apabila menyaksikan perkembangan peribadi dan sikap cahayamataku. Mereka mewarisi sikapku semasa aku di zaman kanak-kanak. Aku terkenal dengan anak perempuan yang manja tetapi aktif dan tahan lasak. Selain main pondok-pondok aku juga tidak melepaskan peluang bermain bola dengan kanak-kanak lelaki yang sekampung denganku sehingga aku juga teruskan minat bermain bola dengan kawan-kawan di sekolah rendah selain berlumba lari 400 meter. Apabila hujung minggu aku suka masuk hutan 'jungle tracking' mengikuti bapa saudaraku dan sepupuku meredah kebun yang luas.

Tidak pernah kulupa satu pengalaman indah bila aku berlumba memanjat pokok buah-buahan yang sedang masak ranum dengan sepupuku dan kami memungut buah-buhan dari pokok tersebut. Tersenyum aku sendiri mengenangkan peristiwa sepupu lelaki mencabut sengat tebuan tanah di kepalaku bila suatu hari semasa sedang berjalan di kebun aku diserang tebuan tanah.

Masihku ingat betapa geramnya hatiku apabila mereka hanya tertawa girang melihatku menahan kesakitan disengat tebuan itu. Namun aku hanya menahan diri dan membiarkan bapa saudaraku melumur tanah liat sebagai penahan sakit di kepalaku. Satu lagi kegemaranku ialah mandi dan terjun ke sungai yang dingin airnya bersama sepupu dan kawan-kawan sambil mencari siput,  itulah aku di zaman kanak-kanak.

Apabila meniti usia remaja belasan tahun sikap lasak dan aktif semakin luput dari diriku. Ini adalah berkat doa ibu yang sentiasa bersabar mendidik dan memberi nasihat  berguna padaku. Masih kuingat bagaimana penyabarnya ibuku semasa menghadapi karenahku semasa kanak-kanak apabila masaku banyak dihabiskan dengan bermain dan bermain.

 Ibu...tiba-tiba wajah ibu yang tenang dan sejuk mata sesiapa memandangnya terbayang  di mataku. Sikap ibuku yang penyayang tetapi tegas telah banyak mendisiplinkan diriku dan mengajarku erti hidup berdikari. Dia banyak mengajarku erti sebuah kehidupan dan menegurku sekiranya membuat kesilapan.

Cara didikan  ibuku dalam mendidik anak-anaknya sehingga berjaya dan menjadi hamba Allah yang taat telah kuterapkan dalam mendidik cahayamataku. Alhamdulillah berkat asuhan dan doa ibu terhadapku, aku menjadi lebih sabar dan tabah dalam mendidik zuriatku ke arah berperibadi mulia mengikut akhlak dan sunnah Rasulullah saw.

Ibu dan ayahku telah mengorbankan masa rehatnya di usia muda bagi membesarkan sembilan orang zuriat dalam seribu kepayahan dan dalam keadaan kemiskinan. Usaha gigih mereka membanting tulang empat kerat hingga menginjak usia senja benar-benar menyentuh naluriku.

Betapa besarnya jasa dan pengorbanan mereka tidak mampu kubalas. Hanya titipan doa dan ingatan rindu yang mampu kulayangkan di kejauhan ini. Air jernih terus mengalir lesu di pipi. Rindu dan sayangku tidak pernah berubah terhadap kalian wahai ibu ayah walaupun anakmu ini jauh di perantauan. Itulah bisikanku di pagi dingin bersalju ini. Perkhabaran dari bumi kelahiranku menggugah lagi perasaan rindu terhadap tempat tumpah darahku dan belaian kasih dari seorang bergelar ibu.

Musim tengkujuh melanda lagi di bumi kelahiranku. Oh bila ingat musim tengkujuh....tidak kulupa kenangan indah bermain rakit bersama abang dan kakakku  di bendang desaku yang banjir dan dinaiki air itu. Indah dan damainya menaiki rakit buluh buatan abangku dan tidak terkata kami tertawa riang bersama menikmati keindahan panorama desa yang terhampar seumpama lautan luas sambil tangan kami mengutip belalang yang bergayutan di tangkai padi yang ditenggelami air.

Tidakku tahu tentang kepayahan dan kerisauan dihati ibu ayah apabila hasil padi tidak diperolehi musim itu apabila bendang kami yang belum sempat dituai hasilnya telah ditenggelami  banjir besar. Itulah dunia kanak-kanak yang belum memahami erti sebuah kepayahan dan penderitaan. Dunianya diuliti  keindahan, kedamaian serta permainan  riang yang hanya sekali singgah itu.

Rindunya aku kepada ibu, ayah, abang, kakak dan adikku semakin tidak mampu kumenahannya. Hanya potret wajah dan bicara di hujung talian yang menghubungkan kami saat ini. Luahan rasa bertinta rindu ini bagi menghilangkan rasa kerinduanku yang teramat terhadap mereka.  Indahnya saat kami sekeluarga berkumpul di bawah satu bumbung tempat kami membesar dan bermain bersama.

Namun itulah lumrah kehidupan dunia, kami terpaksa berjauhan demi sebuah cita-cita dan kehidupan berkeluarga. Syukurku panjatkan kepadaNya diatas anugerah rindu dan akanku abadikan kenangan bersama kalian sehingga ke hujung nyawaku. Semoga kita semua bisa bertemu dan mencipta kembali kemesraan setelah perpisahan ini. Amin Ya Rabb....      

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق