Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

28‏/11‏/2010

Kusahut PanggilanMu-Bahagian 4

Aku mengeluarkan gunting dari beg dan meminta suami yang menggunting rambutku sebagai tanda aku telah bertahallul. Suami  akan balik bercukur dengan bantuan pelajar yang satu  rombongan dengan kami. Setelah selesai bergunting tiba-tiba datang sekumpulan jemaah wanita  berasal samada dari Bangladesh atau India yang sebaya denganku meminta aku tolong mengguntingkan rambut mereka. Dengan senang hati aku menolong mereka bertahallul dengan menggunting hujung rambut mereka seorang demi seorang.

Setelah selesai kami beredar dari kawasan sa'ie dan keluar dari masjidilharam.Jam menunjukkan angka 10 pagi. Aku bergandingan dengan suami keluar menuju ke halaman masjidilharam yang sudah penuh sesak dengan jemaah yang berlimpahan hingga ke halaman luar masjid dan jalan laluan yang menuju ke deretan bangunan hotel dan kedai-kedai berderetan itu, kelihatan mereka telah menghamparkan sejadah di sepanjang jalan keluar dan duduk-duduk menunggu waktu solat jumaat yang masih lama lagi itu. "Awalnya jemaah datang  hendak solat jumaat". Suamiku bersuara. Aku hanya mengangguk tanda mengiakan kata-kata suami.  

Jalan laluan  keluar dari masjidilharam sudah penuh dengan jemaah hingga tiada lagi laluan untuk para jemaah keluar setelah selesai dari mengerjakan tawaf dan sa'ie.
Kesesakan dan jerit pekik antara jemaah pejalan kaki yang hendak keluar serta sikap jemaah yang tidak berganjak dari   jalan laluan benar-benar merisaukan aku dan suami yang juga hendak keluar dari situ. Tiba-tiba jemaah yang baru hendak memasuki masjidilharam   telah berduyun-duyun masuk dan keadaan ini makin mengakibatkan kesesakan dan pertembungan antara jemaah yang hendak keluar dan jemaah yang hanya duduk menunggu waktu solat.

Yang menghairankanku  ialah bagaimana pihak penguatkuasa polis seperti terlepas pandang keadaan ini dan membiarkan ribuan jemaah menghampar sejadah dan menjadikan jalan laluan sebagai tempat untuk solat sesuka hati dan membanjiri jalan sehala yang sepatutnya menjadi jalan keluar jemaah. Keadaan semakin tidak terkawal dan berlaku pergaduhan antara jemaah yang berebut jalan. Aku dan suami hanya mampu melihat dan kami juga telah terkandas dalam kesesakan yang tidak boleh lagi dicari jalan keluarnya. 

Tubuhku yang kecil sudah tidak mampu lagi berdiri apabila dilanggar dan dihimpit ribuan jemaah yang terkandas itu. "Ya Allah apa dah jadi ni abang?...Saya dah tak berdaya ni". Aku bersuara risau dan bimbang melihat tragedi di depan mataku . Teringatku kepada tragedi terowong Muassim. "Ya Allah...Apakah telah tiba masanya aku akan menemuiMu dengan cara begini". Hanya itu yang terlintas dibenakku saat itu. Airmata sudah mengalir laju ke pipi, bibirku pula tidak putus-putus mengucap syahadah. Keadaan semakin tidak terkawal dan sesak menyebabkan jemaah yang duduk juga telah dilanggar oleh ratusan jemaah yang sedang melalui tempat itu sehingga ada jemaah  terjatuh dan  dengan tidak sengaja telah dipijak dan dihimpit jemaah lain.

Jerit pekik dan suara mengaduh kesakitan kedengaran dan keadaan gawat ini sangat merisaukan diriku. Aku melihat sekumpulan jemaah wanita sebaya dengan ibuku yang berasal dari Indonesia  masih juga duduk dalam keadaan penuh sesak dan merbahayakan nyawa itu. Dengan suara yang lirih aku memohon supaya mereka segera bangkit berdiri sebelum mereka juga menjadi mangsa korban samada dipijak atau terhimpit dalam kesesakan melampau itu. "Ibu...bangkit segera bu...nanti ibu juga diinjak atau dilanggar orang". Akhirnya mereka berdiri dengan wajah yang penuh kebimbangan dan ketakutan apabila mendengar arahan ikhlas dariku yang turut bersimpati dengan keadaan mereka di situ.

Dalam keadaan panas dan penuh bersesak itu, tubuhku bertambah lemah kerana aku  sudah sukar mendapatkan udara untuk bernafas, aku semakin berasa sesak nafas.  Suamiku mengeratkan pegangannya dan cuba mencari jalan keluar."Sayang kita perlu keluar segera dari tempat ini...keadaan bertambah kritikal". "Bagaimana kita nak keluar Abang".Tanyaku sambil menangis dan dalam keadaan penuh kebimbangan, malah sudah hampir kelemasan. Hanya satu cara sahaja iaitu kami perlu melangkah  ratusan jemaah yang sedang duduk menunggu waktu solat itu. Nampaknya niat suamiku juga telah disedari oleh jemaah lelaki yang perasan akan keadaanku yang panik dan hampir sesak nafas itu, mereka mengizinkan kami melintasi dan melangkah ruang sempit di celah-celah jemaah yang duduk agar aku dapat keluar dari tempat yang sesak itu

Suami yang masih mengheret kakinya yang sakit itu segera memimpinku dan dengan pantas terpaksa melangkah  ruangan sempit  yang diduduki para jemaah bagi melepaskan diriku dari kesesakan kerana jalan keluar telah tertutup dengan berlakunya pertembungan jemaah di jalan sehala itu. Dengan izinNya kami telah selamat keluar dari kesesakan lautan ribuan jemaah yang masih tersekat itu. 

Airmata kesyukuran membasahi lagi pipiku setelah selamat dari kesesakan melampau itu.
"Ya Allah aku yakin setiap yang terjadi terhadapku dan suamiku ini tersirat hikmahnya...aku bersyukur kerana Engkau telah menyelamatkanku dari marabahaya tadi Ya Allah...".Bisikku perlahan. Suami yang mengerti keadaan yang baru menimpaku sebentar tadi memujukku dan dia membawaku ke Restoren Melayu yang berhampiran dengan masjidilharam untuk mengisi perut setelah sehari semalam kami tidak menjamah makanan disebabkan sibuk melaksanakan tawaf dan sa'ie umrah.

Kami diuji lagi kali ini dengan terpaksa menunggu berjam-jam kereta sewa  yang akan menghantar kami ke tempat penginapan. Dalam keadaan kaki suami yang sakit kami sampai juga ke tempat menunggu kenderaan setelah berjalan kaki melalui terowong sejauh dua kilometer dari masjidilharam. Walaupun dengan tambang yang mahal dikenakan iaitu RM 200 kami tetap bersetuju dengan pemandu arab itu dan akhirnya dengan izinNya kami selamat tiba ke tempat penginapan selepas azan asar berkumandang di masjid yang berhampiran dengan penginapan kami.

"Ya Rabbi bukan senang dan mudah untuk menunaikan ibadah haji ini dan terpaksa melalui pelbagai ujian untuk menguji kesabaran dan keimanan seseorang hamba itu. "  Bisikku sambil  merebahkan tubuh di atas katil setelah sehari semalam di atas bas dan berjalan jauh mengerjakan umrah kali ini. Bila  teringatkan tragedi tadi aku berasa seperti separuh nyawaku telah melayang dan sudah tiada lagi di dunia ini. Alhamdulillah Dia masih memanjangkan usiaku dan ini bermakna aku masih berpeluang mengerjakan ibadah haji yang akan tiba esok hari. Aku terlena dalam keadaan wajah yang dibasahi airmata dan terjaga setelah waktu maghrib hampir tiba.

Bersambung

هناك تعليقان (2):

  1. salam muhasabah ya ustazah, saya baru membaca hasil nukilan ustazah ini. sangat menyentuh perasaan. betapa kita yg hina ini memerlukan Allah SWT dlm setiap lagkah yg diatur.
    mudah2an ustazah dan suami mendapat haji mabrur...insyaAllah

    ردحذف
  2. W'salam Diela....Terima kasih atas doa utk kami...moga kita semua berada dlm rahmat hidayahnya

    ردحذف