Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

28‏/11‏/2010

Kusahut PanggilanMU-Bahagian 5

Jarak  antara waktu melakukan umrah dan  haji cuma sehari. Pada pagi sabtu sehari sebelum kami wuquf di Arafah, suami tiba-tiba menyuarakan pendapatnya untuk menghubungi bapa saudaraku iaitu suami kepada ibu saudaraku yang telah lama bermastautin di Makkah, kebetulan tempat tinggal kami tidak jauh dengan rumah mereka di 'Aziziah. Bapa saudaraku sudah menanti kami di tepi jalan berhampiran masjid Sanusi dan kami menaiki kereta ke rumah anaknya yang terletak berhampiran dengan 'Aziziah itu.

Ketibaan kami disambut dengan tangisan kerinduan ibusaudaraku terhadapku kerana kami telah mengunjungi beliau semasa mengerjakan umrah beberapa bulan lepas. Aku digamit rasa terharu dan sedih melihat keadaannya yang semakin uzur dan tidak lagi mampu berjalan sendiri, memandang wajahnya sahaja pasti akan mengingatkanku terhadap ibuku di kampung. Aku melepaskan sebak di dada dengan menangis sepuas-puas hatiku di atas pangkuan ibu saudaraku. Dia memelukku erat sekali. Lebih pilu lagi apabila memandang cucu-cucunya yang sebaya dengan anak-anakku, mereka  semua telah menjadi warganegara arab kerana sepupuku Kak Rohani  telah mengahwini pemuda berbangsa arab yang menetap di Makkah.

Alangkah tenang hatiku setelah mendapatkan nasihat daripada bapa saudaraku tentang penyakit gout yang suamiku alami. Selain bertugas sebagai imam di salah sebuah masjid di Makkah, bapa saudaraku juga adalah pengusaha ubat-ubatan tradisional iaitu membuat minyak dhab. Kami telah dibekalkan dengan minyak dhab dan pil bagi melegakan penyakit suami. Aku tidak tinggal lama di rumah ibu saudaraku  kerana perlu kembali ke hotel penginapan untuk berehat secukupnya kerana pagi esoknya hari ahad kami akan berangkat ke Arafah.

Walaupun hari ahad baru 8 Zulhijjah namun kami membuat keputusan untuk pergi awal  ke arafah bagi mengelakkan kesesakan dan mendapatkan khemah untuk wuquf  di sana. Aku  telah bersiap awal dengan bersuci dan mandi sunat ihram seterusnya menunaikan solat asar di tempat penginapan. Kemudian aku bersama rombongan jemaah telah berniat ihram untuk menunaikan haji sebelum keluar dari tempat penginapan kami. Alhamdulillah bas yang menghantar kami boleh masuk berhampiran sekitar khemah yang bertaburan di situ. Kami sampai ke padang arafah sewaktu maghrib hampir tiba, aku serta suami dan rombongan sempat mendengar ceramah agama pada malam 8 zulhijjah di khemah selepas solat maghrib berjemaah dan bermalam satu malam di situ. Alhamdulillah kami disediakan khemah yang lapang dan luas, juga dihamparkan karpet bagi keselesaan jemaah untuk merehatkan badan.

Alhamdulillah ucapku penuh kesyukuran padaNya kerana malam itu aku dapat melelapkan mata walaupun dalam suasana cuaca yang agak panas juga pada waktu malam. Aku juga bersyukur kerana turut  ditemani kawan-kawan serombongan berbangsa arab dari Mafraq yang telah kuanggap seperti saudara maraku sendiri. Malam itu dalam keadaan  cahaya lampu yang dipasang di luar khemah dapat juga aku  makan malam dengan seorang teman rapat yang masih belajar di Universiti Alilbaiyt yang telah kuanggap seperti anakbuahku sendiri  bernama Nirah,  setelah itu kami tidur dengan lena sehinggalah aku terjaga satu jam sebelum masuknya waktu subuh.

Aku tidak pernah lupa dan seperti mewajibkan diriku untuk qiamullail dan bermunajat kepadaNya di atas anugerah yang tidak mampu dibayar walaupun segunung emas dikumpulkan. Suamiku yang sentiasa menemaniku ketika aku memerlukannya walaupun untuk ke bilik air atau ke mana sahaja aku hendak melangkah keluar dari kawasan khemah. Walaupun ada teman wanita namun  sebagai isteri aku lebih selesa jika ada mahram yang menemani pergerakanku bagi mengelakkan fitnah dan segala kesulitan yang timbul. Pengorbanan dan susah payahnya tidak mampu kubalas. Hanya doaku supaya suami disembuhkan sepenuhnya dari penyakit dan kami dapat menyempurnakan ibadah haji dengan sebaik mungkin.

9 Zulhijjah, hari Isnin: Waktu Wuquf di Arafah bermula zohor sehingga maghrib.
Pagi itu dengan rezekiNya yang tidak pernah putus-putus sampai juga sarapan pagi kepada kami jutaan jemaah yang akan wuquf di padang yang gersang dan panas ini. Kebesaran Allah juga dirasai apabila melihat padang yang luas dan sayup mata memandang ini telah dipenuhi dengan binaan khemah dan jutaan jemaah yang akan wuquf selepas masuknya waktu zohor.Ada jemaah antaranya yang datang secara persendirian wuquf di luar khemah dan ada yang inisiatif membuat khemah sendiri. Walaupun belum masuk waktu wuquf aku telah bersedia lebih awal dengan wudhu' dan mendirikan solat sunat dhuha, berdoa, membaca al-Qur'an dan berzikir.

Setelah masuk waktu zohor kedengaran khatib menyampaikan khutbah  tentang ibadah haji. Aku menunaikan solat jama' taqdim,   sebagai mematuhi nusuk haji kerana sedang wuquf di arafah, seterusnya aku menumpukan sepenuh jiwaragaku dan dengan hati yang penuh khusyuk tawajjuh terhadap Allah swt. Aku menghabiskan masa dari masuknya waktu zohor hingga sebelum waktu maghrib dengan ibadah. Terasa betapa dhaifnya diriku berada di sini. Angin keinsafan dan kepasrahan kuserahkan terhadapNya semata-mata.Segala doa dan munajat kupohon di Arafah ini kerana aku ingat tentang sabdaan Rasulullah bahawa sesiapa yang diampunkan dosanya pada hari arafah dia seolah-olah menjadi bersih dan putih seperti bayi yang baru dilahirkan.

Aku banyak dibimbing dan ditarbiah suami tentang cara-cara ibadah dan segala bentuk amalan di sini. Dia mengingatkanku supaya kuyakin sepenuhnya bahawa segala permintaan doa pasti dikabulkan oleh Allah swt. Sebesar-besar dosa ialah apabila hamba yang berdoa di padang arafah namun tidak yakin doanya dikabulkan oleh Allah rabbulizzati. Pesanan dari Rasulullah ini menguatkan lagi keimanan dan keyakinanku terhadap Yang Maha Pencipta. Aku yakin segala doaku pasti dikabulkan oleh Allah. Amin ya Rabb....

Masa begitu pantas bergerak, masa yang singkat itu begitu mencemburuiku, belum puas rasanya hatiku dan bibirku bermunajat memohon keampunan maghfirah, hidayah dan inayah dariNya di padang arafah yang bakal menjadi medan perbicaraan itu. Di situ dapat kurasakan seperti aku berdiri di hadapan Allah di padang mahsyar untuk menerima catatan amalan, seolah-olah aku telah menghampiri masa untuk dihisab, dengan cuaca yang panas dan angin yang kering itu lebih mengocak perasaan takutku untuk menghadapi saat kematian dan saat penghisaban di hari akhirat kelak. Aku menjadi teringat kepada junjungan kekasihNya dan banyak bermohon agar aku dan seluruh umatnya samaada yang mengerjakan ibadah haji atau tidak akan mendapat syafaat Rasulullah saw nanti.

Mataku sudah bengkak dan merah kerana terlalu banyak menangis. Aku keluar dari khemah dengan mengenakan kacamata hitam hadiah dari suami, dia menasihati supaya aku memakainya bagi mengelakkan dari habuk dan debu  yang memasuki mata. Bagus juga cadangan suami itu sekurang-kurangnya aku boleh melindungi mataku yang bengkak dari dipandang oleh orang lain. Setelah hampir maghrib hari wuquf itu, kami beredar pula ke Muzdalifah dengan menaiki bas dan bermalam di sana. Kami sampai agak lewat juga kerana perjalanan yang lambat disebabkan ratusan bas berderetan dan berlaku kesesakan di jalanraya, kebanyakkan jemaah menuju ke Muzdalifah dengan menaiki kenderaan atau berjalan kaki.

10 Zulhijjah: Bermalam di Muzdalifah

Alhamdulillah kami sampai juga di Muzdalifah. Aku, Nirah dan suaminya serta seorang lagi pelajar menunaikan solat jama' ta'khir maghrib dan isya' berimamkan suamiku di atas tanah yang berpasir dan banyak batu itu. Setelah selesai solat kami mengutip batu sebesar ibu jari untuk melontar Jamrah 'Aqabah di Mina  keesokan harinya. Pemandangan waktu malam di Muzdalifah sangat indah dan ajaib sekali dengan keadaan jutaan jemaah samada lelaki dan wanita yang berbaring dan berehat bergelimpangan hanya berlantaikan bumi dan berbumbungkan langit.

Bermalam di muzdalifah menjadi satu syarat wajib haji. Syiar yang pernah dilaksanakan oleh Rasulullah dan para sahabat ini banyak memberi keinsafan padaku dan mengingatkanku  betapa kerdil setiap manusia di sisi Penciptanya. Jemaah yang hanya berbalut kain ihram putih itu mengingatkanku kepada jasad berkafan putih  yang kembali menemui Penciptanya dan bakal memasuki alam barzakh. 

Suami hanya menghamparkan selimut di sisi bas yang membawa kami dan menyuruhku berehat seketika di Muzdalifah. Tanah lapang di semua tempat di kawasan Muzdalifah ini telah penuh sesak dengan jutaan jemaah seluruh dunia. Aku yang pertama kali tidur di tengah-tengah jutaan manusia dalam keadaan berbumbungkan langit dan berlantaikan bumi itu sukar juga memejamkan mata, namun dek kepenatan berjaga dan wuquf di arafah menyebabkan aku tertidur juga sehingga dikejutkan oleh seorang jemaah wanita yang satu rombongan denganku memberitahu bas kami akan bergerak pula ke Mina. Aku berasa puas juga tidur walaupun hanya hampir 3 jam sahaja. Untuk menyegarkan badan aku menuju ke bilik air yang tersedia di situ dan berwudhu' .

10 Zulhijjah, Waktu pagi; Melontar di Jamrah Aqabah dan Tawaf Ifadhah diikuti sa'ie dan bertahallul.

Jam di handphoneku menunjukkan angka dua   pagi, aku dan suami bersama rombongan beredar ke Mina untuk melontar di jamrah aqabah.  Rombongan kami mengambil keputusan melontar jamrah sebelum waktu subuh  bagi mengelakkan kesesakkan. Alhamdulillah aku dengan tenang melontar jamrah aqabah dengan tujuh anak batu yang kukutip dengan bantuan suami di Muzdalifah. Semuanya kubuat dengan penuh keinsafan dan ketenangan  kerana  jemaah belum ramai sangat pada waktu ini. Setelah selesai melontar kami bertolak ke Masjidilharam dengan berjalan kaki separuh jalan, seterusnya menaiki bas mini sewa. Kami sampai di masjidilharam sebelum masuk waktu subuh.

Aku bersama Suamiku dan sepasang suami isteri  iaitu Nirah dan Fikri telah mula mengerjakan tawaf ifadhah setelah masuk waktu subuh. Alhamdulillah kami bersepakat memilih tingkat atas untuk melaksanakan tawaf ifadhah ini, di sini lebih tenang dan tidak bersesak dengan ramai orang, hanya sebahagian jemaah yang memilih tawaf di tingkat kedua dan terakhir ini. Jutaan jemaah membanjiri kawasan kaabah di tingkat bawah masjidilharam bagi melakasanakan tawaf rukun ini. Suamiku yang telah berjanji untuk menyenangkan hatiku dan mempermudahkan urusan ibadah hajiku telah mengikut cadanganku agar kami hanya tawaf di tingkat atas bagi mengelakkan peristiwa yang telah menyebabkan aku menjadi trauma beberapa hari lepas.

Kami berjaya mengerjakan tawaf ifadhah dengan penuh khusyuk dan tenang. Setelah selesai tawaf kami meneruskan dengan sa'ie rukun sebanyak tujuh kali bermula di safa dan berakhir di marwa. Setelah selesai rukun haji iaitu tawaf dan sa'ie, kami bertahallul di sudut halaman Masjidilharam itu juga. Kemudian kami kembali ke tempat penginapan dengan kereta sewa. Aku berehat sepuasnya di bilik kerana  pada malam selepas maghrib nanti kami akan bergerak ke mina untuk bermalam (mabit) di sana. Aku menunaikan solat maghrib di ruangan solat tempat penginapan sebelum bertolak menuju ke Mina.

Hari tasryrik 11 Zulhijjah: Bermalam di Mina dan melontar ketiga-tiga jamrah.

Kami hanya berjalan kaki walaupun jaraknya agak jauh juga dalam 5 km. Kami sampai di Mina setelah hampir dua jam berjalan kaki dari tempat penginapan di Aziziah janubiyah. Alhamdulillah syukurku tidak terhingga kerana keadaan kaki suamiku semakin sembuh dan sudah mampu berjalan seperti biasa. Ini adalah berkat doaku dan doa kami semua, Allah telah kabulkan segala hajatku yang tidak putus-putus memohon dan berdoa agar kaki suamiku sembuh dan boleh berjalan seperti orang lain.

Aku mengerjakan solat isya' dan merebahkan badan atas hamparan karpet yang telah tersedia  di khemah Mina. Keadaan di sini tidak begitu panas,  malah disediakan kipas angin dan icondition bagi kemudahan dan keselesaan para jemaah, khemah suamiku terletak berdekatan  di sebelah khemahku sahaja. Sebelum waktu subuh lagi aku terjaga dan menunaikan qiamullail sebelum azan zubuh berkumandang dari masjid berdekatan. Airmata keinsafan dan kesayuan mengalir lagi di pipiku.

 "Ya Allah banyaknya nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku, Aku bersyukur kerana dikurniakan suami yang beriman dan sentiasa memahami perasaanku, anak-anak yang telah menyempurnakan impianku untuk bergelar ibu, nikmat iman dan Islam, nikmat ketenangan dan kebahagiaan hatiku yang tidak mampu kuungkapkan dengan bicara saat ini... Engkau kekalkanlah nikmat ituYa Allah....Matikanlah dan hidupkanlah kami dalam iman....Berikanlah keampunan padaku, suami, keluarga, sahabat dan seluruh umat muhammad... dan Engkau  izinkanlah Rasulullah memberi syafaat kepada kami...." . Itulah antara doaku sambil menangis teresak-esak di dalam khemah Mina pada waktu fajar yang hening itu.

Setelah hampir subuh suami mengajakku pulang ke tempat penginapan, aku mengambil peluang mencuci beberapa helai sarung kaki dan membersihkan tubuh. Seterusnya berbaring dan berehat di katil sehinggalah hampir waktu zohor suami mengajakku solat berjemaah di masjid berdekatan dengan penginapan kami. Kami bercadang pergi ke haram untuk membeli keperluan yang belum selesai. Kami solat berjemaah asar di sekitar Masjidilharam dan mengambil kereta sewa ke Mina semula.

Aku dan suami tiba di Mina hampir maghrib.  Kami berjalan kaki menuju ke tempat melontar bagi menyempurnakan wajib haji iaitu melontar ketiga-tiga jamrah. Di sepanjang jalan kami berhenti mengutip batu bagi mencukupkan bilangan sebanyak 21 biji bagi melontar 3 jamrah itu. Aku gelihati dengan gelagat suami yang asyik menunduk di tengah-tengah ramai jemaah pejalan kaki mengutip batu untukku. Kami selesai melontar selepas maghrib, aku berdoa panjang di tepi jamrah dan menunaikan solat maghrib di situ juga.

Suka lawannnya duka. Aku tidak tahu sebenarnya selepas melontar ini kami akan diuji lagi.....

Bersambung

هناك تعليقان (2):

  1. good morning, nice to visit your blog, this is a blog containing good information and interesting, congratulations to you.
    don't stop to be creative, hopefully I can come back here again
    do not forget
    I wait your comments on our new blog

    ردحذف
  2. Thanks for your support and comments ....a praise only to Allah swt...may Allah bless our life...amin ya Rabb...

    ردحذف