Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

26‏/11‏/2010

Kusahut PanggilanMu-Bahagian ke-3

Belum  puas rasanya hati ini untuk bersama Rasulullah saw dan mengabdikan diri kepada Allah di Masjid Nabawi namun aku terpaksa meninggalkan bumi Madinah setelah tiga hari dua malam bertamu di sana. Aku memberi salam untuk kali terakhir kepada Rasulullah serta para sahabat, dalam masa yang terhad aku juga berkesempatan menziarahi pusara para isteri Rasulullah di Baqi' antaranya  makam Aisyah, Zainab,  dan puteri-puteri kesayangan Rasulullah antaranya Umi Kalthum dan Rokiah.

Aku menangis teresak-esak dan tidak sanggup rasanya menghadapi perpisahan dengan Rasulullah. Tidak tega rasanya hati untuk melangkah meninggalkan bumi Madinah yang menjadi tempat persemadian kekasih Allah dan zuriat serta sahabat baginda, Madinah juga terkenal sebagai bumi subur dengan tanaman tamar. Doaku untuk kali terakhir semasa berdiri di hadapan rumah Rasulullah semoga aku serta kaum keluarga dan teman-teman semuanya akan dikenali oleh Rasulullah sebagai umatnya dan mendapat syafaat baginda di hari akhirat nanti.

Rombongan kami perlu meneruskan perjalanan ke Tanah suci Makkah pada pagi khamis 8 Nobember. Sebelum itu kami sempat menziarahi masjid Quba' iaitu  masjid  pertama dibina oleh Rasulullah semasa pertama sekali baginda sampai ke Madinah. Aku berpeluang memuliakan masjid dengan solat tahiyyatul masjid dua rakaat. Di masjid ini juga penuh dengan jemaah yang singgah melawat sebelum berangkat ke Makkah. Seterusnya kami singgah di perkuburan syuhada' Uhud yang terletak berhampiran jabal Uhud, di sini para sahabat Rasulullah bersemadi termasuk Saidina Hamzah. Aku memberi salam kepada mereka, betapa sayunya hati ini apabila mengenangkan pengorbanan ikhlas mereka berjihad membela agama Allah dan rasulNya sehingga terkorban syahid di medan peperangan.

Kami singgah di Bir Ali untuk bersuci dan berihram. Rombongan kami bersepakat melakukan haji tamattu'.
Betapa ramainya jemaah dari pelbagai negara berhenti di sini untuk memakai ihram. Bilik air juga sentiasa penuh, kami beratur menunggu giliran bersuci dan mengambil wudu'. Alhamdulillah aku dipermudahkanNya untuk segera bersuci dan menuju ke masjid berdekatan untuk menunaikan solat sunat ihram. Aku tetap meringankan diri untuk  bersujud syukur atas segala nikmat yang dianugerahiNya. Kesyahduan, ketenangan dan kebahagiaan menjalar di dalam hati seperti hembusan angin lembut di pergunungan dapat kurasakan selepas menyarung telekung labuh tanda aku telah berniat ihram untuk mengerjakan ibadah umrah. 

Siapa sangka di saat aku digamit ketenangan dan kegembiraan untuk menuju ke rumah Allah tiba-tiba suamiku ditimpa sakit kaki, penyakit gout yang dialami selama ini menyerang kembali. Dia memang alahan dengan keadaan sejuk icondition dan tidak bergerak dalam masa yang lama semasa berada dalam bas selama hampir  sehari suntuk itu. Perasaanku bercampurbaur simpati,sedih dan risau dengan keadaan suami yang berjalan mengheret kakinya yang sakit sebelah kanan itu. Bagaimana kami hendak melaksanakan tawaf dan sa'ie yang terpaksa berjalan dalam keadaan kaki suami yang sakit ini. Itulah persoalan yang sentiasa bermain di kepalaku.

Bas kami meneruskan perjalanan menuju ke Makkah setelah berhenti sebanyak beberapa kali untuk solat dan makan. Jarak antara  Bir Ali dengan Makkah ialah lebih kurang 15 jam perjalanan. Aku selamat sampai di bumi Makkah waktu dinihari sebelum subuh pada 9 November bersamaan dengan  pagi jumaat yang mulia. Tidak kulupa untuk membaca doa memasuki kota Makkah. Setelah meletakkan beg pakaian di tempat penginapan, kami terus menuju ke Masjidilharam. Kali ini rumah penginapan kami jauh dari Masjidilharam, tidak mampu sampai jika berjalan kaki. Kami menaiki bas untuk ke Masjidilharam bagi menunaikan ibadah umrah iaitu tawaf dan sa'ie.

Saat kakiku melangkah  di halaman masjidil haram dan di hadapan pintu masuk baitullah, mataku dapat melihat betapa indahnya masjidilharam pada waktu fajar, lampu bergemerlapan cerah bercahaya sehingga ke menara tinggi yang tercatat kalimah 'Allah' dalam bahasa Arab. Bangunan yang paling tinggi itu menjadi mercu dan berhampiran dengan Baitullah, ia baru siap dibina kerana semasa aku mengerjakan umrah bulan mei dulu belum ada lagi menara tinggi ini. Tidak mampu kuungkapkan dengan kata-kata betapa keagungan dan kebesaran Allah swt ditunjukkan kepada hamba-hambaNya apabila menjejakkan  kaki ke tanah suci ini. Jemaah yang bakal menunaikan ibadah haji sudah memenuhi ruangan setiap tingkat di dalam masjid.

Aku membaca doa memasuki masjidharam. Alhamdulillah belum masuk waktu subuh lagi,  aku bersyukur kerana masih berpeluang menunaikan solat tahiyyatulmasjid diiringi solat tahajjud dan  solat taubat. Aku menyembamkan dahiku ke sejadah  bersujud syukur. "Ya Allah Tuhan yang Maha Pengasih Pengampun...aku hambamu yang dhaif dan kerdil ini telah datang kepadaMu, mengakui segala dosa-dosaku selama ini...Aku tahu Engkau Maha pengasih dan pengampun..ampunilah segala dosaku, suamiku dan ampuni kedua ibubapaku serta seluruh umat Muhammad saw...Aku bersyukur kerana Engkau memperkenankan doaku selama ini dan mengizinkan aku menjadi tetamuMu. Berikanlah  kekuatan dan kesejahteraan kepadaku dan suamiku untuk menyempurnakan ibadah umrah dan haji ini. Engkau sembuhkanlah penyakit suamiku ya Allah, Engkau ringankanlah bebanan kesakitan yang dia alami.... Engkau permudahkanlah urusan ibadah umrah dan haji kami ini ya Allah...".

Aku berdoa sambil menangis dengan esakan perlahan, airmata bercucuran laju di pipi tanda aku memang berada dalam kesedihan dan kerisauan dengan ujian yang sedang melanda dirirku dan suamiku saat ini, walaupun diriku diperhati jemaah lain sekalipun tidak kupedulikan lagi. Hanya Allah yang maha besar dan agung yang boleh menyembuhkan penyakit suamiku ini. Hanya Dia tempatku mengadu dan memohon pertolongan. Aku yakin doaku pasti didengar dan akan diterima oleh Allah...Aku yakin Allah begitu hampir dengan diriku yang sedang merintih memohon kepadaNya, betul-betul berhadapan dengan rumahNya ini. Sepanjang mendirikan solat subuh betapa syahdu dan sayunya hatiku lebih-lebih lagi apabila mendengar alunan ayat suci dari suara merdu imam yang bergema di seluruh masjidilharam. Jutaan jemaah turut mengaminkan bacaan imam menambah lagi kesayuan dihati betapa semua ciptaanNya bersujud dan berhajat kepada Allah semata-mata.

Selepas menunaikan solat subuh berjemaah kami mengambil keputusan untuk tetap meneruskan ibadah umrah walaupun dalam keadaan kaki suami yang sakit. Aku tahu suamiku tetap kuat menghadapi ujian dariNya cuma aku yang sentiasa berguguran airmata setiap kali melihat betapa sukarnya suami menggerakkan kakinya yang sakit sebelah kanan itu. Kami memulakan tawaf di bawah sekali dalam keadaan jutaan jemaah yang bersama-sama mengelilingi baitullah.

Mataku tepat memandang kaabah sambil membaca doa dan memohon semoga ibadah kami dipermudahkanNya dan segala amalan kami diterimaNya. aku berniat tawaf umrah sebanyak tujuh pusingan dan mula bergandingan dengan suami di dalam jutaan jemaah manusia. Walaupun belum masuk musim haji jutaan jemaah telah membanjiri masjidilharam dan baitullah.Semuanya datang menjadi tetamuNya dengan niat yang satu iaitu mengabdikan diri kepadaNya serta menunaikan syiar yang telah ditetapkanNya sejak zaman nabi Ibrahim dan zaman Rasulullah saw sehinggalah berakhirnya dunia ini.

"Abang boleh ke tawaf kat bawah ni?". Aku bertanya sambil memandang wajah suami yang berkerut menanggung kesakitan. "Insyallah...boleh". Jawab suamiku dengan yakin. Kami sudah menamatkan satu pusingan mengelilingi kaabah dalam keadaan  diasak dan dihimpit oleh ribuan malah jutaan jemaah hingga aku hampir terjatuh di pinggir tangga. Dalam keadaan kaki suami yang sakit dia tetap berusaha memegang lenganku supaya kami tidak terpisah dalam lautan jemaah itu. Beberapa kali kami dilanggar dan kaki suami dipijak, aku menjadi semakin bimbang dan tidak khusyuk untuk mengerjakan tawaf.

Aku merasakan nafas semakin sesak dan sukar lagi mendapatkan udara apabila dikiri, kanan, depan dan belakang jutaan  jemaah berjalan dan bergerak dalam keadaan ditolak. Pegangan tangan suami kadang-kadang terlepas disebabkan ditolak dan dihimpit jemaah lain. Aku sudah sampai ke tahap sesak nafas dan dihambat kebimbangan. Airmata tidak henti-henti mengalir ke pipi. "Ya Rabbi selamatkan kami.... Mudahkan ibadah umrah kami Ya Allah"...Itulah doaku tidak putus-putus. 

Suamiku seperti memahami keadaanku yang sudah panik kerana kelemasan berada dalam jutaan jemaah itu, ditambah lagi dengan keadaannya yang sakit dan tidak mampu mengawal diriku dari dilanggar dan dihimpit jemaah yang berjuta itu. Dia mengajakku keluar dari situ dan mengambil keputusan menyempurnakan lima pusingan tawaf lagi di tingkat atas bangunan masjidilharam. Barulah aku dapat menumpukan sepenuh jiwa raga terhadap Allah dan ibadah tawaf ini dengan khusyuk dan tawadhuk.

Aku menarik nafas lega dan bersyukur kepada Allah kerana sempat keluar dari kemelut kesesakan yang hampir memudaratkan diri dan suamiku. Aku berterima kasih padaNya kerana masih memberi peluang untuk aku menghirup udara di tanah suci ini. Aku menyembamkan dahi ke bawah setelah selesai menunaikan tawaf umrah tanda syukur tidak terhingga di atas rahmatNya kepada kami. Walaupun dalam keadaan suami yang mengheret kakinya kami berjaya menyempurnakan tawaf secara perlahan-lahan dan tenang tanpa mengalami kesesakan dan dihimpit seperti di bawah tadi. Bagiku biarlah ibadah yang hanya sekali seumur hidup ini dapat kutunaikan dengan sempurna dan penuh ketenangan dan kekhusyukan tanpa gangguan yang boleh melalaikan hati dari mengingatiNya yang Esa.

Sepanjang tawaf dan sa'ie bibirku tidak pernah berhenti  berdoa memohon hidayah, keampunan, kesejahteraan dan kesihatan buatku, suami, kaum keluarga, sahabat serta seluruh umat nabi Muhammad seluruh dunia ini. Aku meletakkan kakiku di atas batu-batu pejal yang menjadi tanda sebagai bukit Marwa dan memohon doa kepadaNya. Aku mengeluarkan buku catatan kecil dari beg sandang dan berdoa  khusus untuk ibuayah, mertua, keluarga dan sahabat-sahabatku. Airmataku menitik lagi apabila mengenangkan sejarah Hajar yang mengendong anaknya nabi Ismail berlari-lari antara Safa dan Marwa mencari air di tengah-tengah padang pasir gersang. Sejarah itulah yang menjadi syiar umat hari ini  mengerjakan sa'ie antara Safa dan Marwa.

Bersambung....

هناك تعليقان (2):

  1. غير معرف11/27/2010 07:39:00 ص

    salam,best nyer citer dr ummu tholhah,hehe jgn lupe nukilkan juge kenangan bersama ummu mujahid ek.

    ردحذف
  2. akang ade juge cerite tu nanti cume tak dang den nk tulis.banyak sgt...leni pulk duk sibuk layang anak2 yg blm puas nk manje dgn ibunye...

    ردحذف