Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

29‏/10‏/2010

Allah Yang maha Agung-Fikir Dan Renunglah Setiap CiptaanNya

Allah, Dialah yang maha agung, maha besar, maha adil, maha pengasih dan penyayang, maha pengampun, pemberi rezeki, maha mendengar, maha melihat, maha mengetahui, maha kaya, maha kuasa yang memiliki arasy dan pentadbir segala isi langit dan bumi. Allah swt yang mempunyai sifat-sifat kesempurnaan dan keagungan. Allah yang terkaya dan maha kaya dari segala-gala makhluk dan seluruh makhluk berhajat kepada Allah tanpa mengira mereka itu Islam atau ingkar (kafir).

Setiap sesuatu yang wujud di dunia yang fana ini semuanya merupakan ciptaan Allah swt. Semua makhluk berhajat dan berkehendak kepada Allah dan Dia menjadi tempat tumpuan segala makhluk.Tidak ada makhluk yang dapat memberi manfaat atau mudarat melainkan dengan izin atau kuasa Allah swt.

FirmanNya:"Katakanlah:"Dia Allah,Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu."(Surah al-Ikhlas a:1-2)

Allah swt berkuasa ke atas sesuatu, menciptakan sesuatu  dengan kudrat dan iradatNya contohnya  seperti api yang sifatnya membakar tetapi tanpa izinNya api tidak boleh membakar  sebagaimana  kisah nabi Ibrahim yang tidak hangus dan tidak terbakar apabila dicampak ke dalam api. 
قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ (68) قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ [الأنبياء : 68 ، 69]
Maksudnya: mereka berkata " bakarlah dia dan bantulah tuhan-tuhan kamu, jika kamu benar-benar hendak bertindak". Kami berfirman" hai api jadilah engkau sejuk dan selamat sejahtera kepada Ibrahim"
 
Penciptaan langit

Allah menciptakan sesuatu tanpa dipaksa dan disuruh.Dia menjadikan segala-galanya menurut kehendakNya. Dia menjadikan sesuatu dengan kehendak dan kuasaNya sendiri tanpa berhajat kepada makhluk atau sesiapa sahaja. Setiap yang dicipta di dunia ini mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Ajaib dan indah sekali ciptaanNya. Mendongak ke langit tentu akan terasa tingginya langit dan ajaibnya langit tanpa tiang tetapi tidak jatuh atau gugur, bandingkan pula bagaimana manusia hanya bina atap bumbung tanpa ada penyendal atau tiang penguatnya, pasti tidak terletak dan terus jatuh. Akal yang waras pasti akan merasai kebesaran Allah jika dengan melihat satu sahaja ciptaanNya yang terdapat dibumi ini.

Firman Allah:"Tuhan yang maha pemurah. Yang telah mengajarkan al-Qur'an. Dia menciptakan manusia, Mengajarnya memberi pernyataan. Matahari dan bulan (berputar) menurut perhitungan. Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepadaNya. Dan Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan)" (Surah Al-Rahman a:1-7)

Semua yang diciptakan oleh Allah  terdapat petanda dan bukti kekuasaanNya. Segala  yang dicipta juga telah tercatat kemas dalam al-Qur'an yang menjadi sumber panduan dan petunjuk untuk manusia menempuh kehidupan dengan lebih mudah dan tersusun. Oleh itu ambillah pengajaran dan pemerhatian seluruh isi kandungan al-Qur'an dan berfikir tentang kebesaranNya serta mengamalkan segala perintah Allah dalam setiap aspek kehidupan untuk mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Firman Allah:"sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih berganti malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang berakal,(iaitu )orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (sambil berkata): "Ya tuhan kami, tiadalah engkau menciptakan ini degan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (surah ali 'imran-190-191)

 Melihat, berfikir, merenung dan meneliti setiap ciptaan Allah seperti air,matahari, bulan, bintang, hujan, panas, sejuk, angin, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan  kepada diri manusia itu sendiri pasti akan terasa betapa hebatnya Allah swt yang menciptakan semua keperluan kepada manusia tanpa meminta membalasnya kembali.

Penciptaan anak dan air susu

Sejak dari manusia mula dilahirkan ke dunia siapa yang menjaganya? Dalam keadaan lemah, kecil dan tidak bermaya, tidak pandai berkata-kata, hanya tahu menangis, bagaimana anak itu boleh bernafas dan hidup. Allah dengan sifat rahim dan rahmanNya memberi kefahaman dan mencampakkan kasihsayang ke dalam hati ibu supaya memberi minuman atau makanan kepada si anak. Dengan rezeki yang tidak disangka airsusu yang diperlukan oleh anak kecil dikeluarkan dari anggota badan si ibu. Betapa besarnya nikmat yang diberi oleh Allah kepada manusia sejak dari dalam rahim ibu hinggalah keluarnya kedunia luas ini.

Firman Allah:"Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) terhadap kedua ibu bapanya,ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah dan bertambah lemah, dan menceraikannya daripada menyusu  dalam masa  dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu, hanya kepadaKu lah kembalimu"(Surah Luqman, a:14)

Penciptaan matahari dan bulan

Kemudian  lihat  dan berfikir kepada ciptaan Allah yang menjadi keperluan yang sangat bermanfaat kepada seluruh makhluk iaitu matahari dan bulan. Sekiranya tiada pancaran cahaya matahari manusia tidak boleh melakukan aktiviti seharian, tidak mampu keluar melakukan pekerjaan dalam keadaan gelap. Allah yang berkuasa menciptakan matahari yang menyinari cahayanya ke seluruh bumi pada masa yang telah ditetapkan. Dengan cahaya ini juga manusia dan seluruh makhluk bumi mendapat manfaat untuk meneruskan kehidupan. Bagaimana sekiranya berlaku gerhana matahari? seluruh dunia tentu akan bergelap dan berada dalam huruhara.Itulah hikmah wujudnya matahari. Malam yang gelap pula dihiaskan dengan  bulan dan bintang untuk menyuluh kegelapan dan sebagai kemudahan manusia yang berada di seluruh pelusuk bumi.

Penciptaan air

Air merupakan sumber penting dalam hidup setiap makhluk, tanpa air manusia akan mati, seluruh haiwan dan tumbuhan tidak boleh hidup. Betapa rahmat Allah yang luas dan maha pemberi rezeki dikurniakan nikmat air untuk manfaat kegunaan makhluk. Air wujud di mana-mana walaupun ada sesetengah negara menghadapi musim kemarau berpanjangan, tetap ada sumber dan puncanya manusia mendapatkan air.Begitu juga di negara yang mengalami empat musim di mana hujan tidak turun, Siapakah yang pemurah mengurniakan air ini? Tentu jawapannya Allah swt yang maha pemurah dan memberi rezeki kepada seluruh makhluk ciptaanNya. Cuba fikirkan bagaimana keadaan alam dunia ini dan manusia seluruhnya sekiranya Allah menghentikan pemberian air?jawapannya tentu seluruh makhluk akan dahaga dan binasa.

Firman Allah:"Maka terangkanlah kepadaku  tentang air yang kamu minum. Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah Kami yang menurunkan? Kalau Kami kehendaki nescaya Kami jadikan dia masin, maka mengapakah kamu tidak bersyukur?"(Surah Al-Waqi'ah a:68-70)

Penciptaan unta

Merenung dan melihat segala jenis haiwan dan serangga pasti semakin jelas kebesaran Allah swt. Lihatlah kepada penciptaan unta. Bagaimana boleh hidup ditengah-tengah padang pasir yang gersang dan kering kontang, membawa beban yang berat diatas pundaknya. haiwan yang tidak liar ini boleh bertahan dengan suhu kepanasan yang tinggi, kuat dan bertenaga membawa barang-barang tuannya, patuh tanpa memberontak. Itulah salah satu tanda kekuasaan Allah yang hendak ditunjukkan kepada yang berakal tentang ciptaan haiwan bernama unta.
 FirmanNya:"Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan?"(surah Al-Ghashiyah a:17)

Nyamuk dan lalat serta serangga lain juga ada hikmah disebalik ciptaanNya, semua ciptaan Allah tersirat nikmat dan hikmah yang tersirat dan tersembunyi.Penciptaan Allah swt di bumi ini (sunnatullah) berkait rapat antara satu sama lain dan saling melengkapkan dan memerlukan, sekiranya kurangnya salah satu nizam (peraturan sunnatullah) terhadap alam ini nescaya tergendalalah kehidupan yang lain.

Pengabdian manusia terhadap Pencipta

Itulah tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah swt yang perlu diyakini oleh setiap  manusia yang telah ditetapkan menjadi khalifah di muka bumi ini.Untuk membuktikan kesyukuran kepada anugerah dan nikmat Allah yang luas dan tidak terhitung ini manusia hanya perlu mengabdikan diri sepenuh pengabdian kepada Allah swt dengan melakukan segala yang diperintahkan oleh Allah dan meninggalkan segala laranganNya.
Berusaha menjadi hamba Allah yang taat dan patuh sebagaimana Rasul-rasul dahulu apabila Allah menurunkan wahyu terus patuh dan taat.
Firman Allah:"wahai manusia, sesungguhnya telah kami datangkan kepadamu bukti kebenaran dari tuhanmu, (Muhammad dengan mukjizatnya) dan kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang (al-Qur'an).
(Surah Al-Nisa' a:174)

"Adapun orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepada (agama)Nya, nescaya Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat yang besar daripadaNya (syurga) dan limpahan kurniaNya.Dan menunjukkan jalan yang lurus (untuk sampai) kepadaNya"(Surah Al-Nisa' a;175)

Manusia perlu meletakkan sepenuh pengabdian dan ketaatan kepada Allah dengan melakukan amalan kebaikan dan amalan soleh yang boleh membawanya kepada keredhaan Allah. Mendidik hatinya dengan keimanan dan keyakinan bahawa hanya Allah yang berhak disembah dan tempat memohon pertolongan.

Martabat ihsan

Melakukan amalan dengan keikhlasan semata-mata kerana Allah seolah-olah merasa bahawa Allah melihat segala perbuatannya. berusaha mencapai kearah martabat ihsan sebagaimana saranan Rasulullah saw dimana beribadah dan mengabdikan diri kepada Allah seolah-olah Allah sedang melihatnya, dan jika  dia tidak merasa Allah melihatnya sebenarnya Allah betul-betul sedang melihatnya (hamba).(Hadith tentang pengertian islam, iman dan ihsan boleh dirujuk untuk keterangan lebih lanjut)

Orang-orang yang beriman dan bertakwa serta berilmu akan sentiasa bermujahadah memasukkan kebesaran dan keagungan Allah ke dalam hati serta menyisihkan atau membuangkan jauh-jauh segala kebesaran atau mengagung-agungkan makhluk dari dalam jiwa. Di samping itu jiwa dan hidupnya tidak cenderung melihat keindahan dunia yang bersifat sementara. Waktu yang singkat banyak diperuntukkan untuk mengabdikan diri kepada Allah dan sentiasa ingat pesanan Allah dalam al-Qur'an melalui firman yang berbunyi "Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu"

Di sini saya titipkan satu nasyid yang dialunkan oleh Allahyarham saudara Asri: Pandanglah, renunglah, sebutlah zikrullah, kebesaran Allah, Tuhan Yang maha Pemurah, nikmatNya saban hari takkan dapat dikira, kasihsayang diberi, marilah kita syukuri...لااله الا الله محمد رسول الله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق