Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

28‏/10‏/2010

Cinta remaja, sejauhmana perginya dan apakah sampai ke jinjang pelamin?

Orang kata cinta itu indah, cinta itu buta, cinta itu satu dosa... yang mana satu betul? sejauhmanakah cinta itu dibolehkan dalam syariat Islam?
Setiap insan memerlukan kasih sayang, keluar sahaja dari perut ibunya memerlukan kehangatan pelukan kasih sayang dari ibunya, sehinggalah melalui zaman remaja timbul pula bibit kemesraan antara sahabat berlainan jantina, ini selalunya berlaku di alam persekolahan dan di kampus universiti.

Mengapa anak-anak remaja lebih senang mengadakan hubungan persahabatan dengan lelaki sekiranya dia perempuan dan begitulah sebaliknya.Adakah itu fitrah yang lahir secara semulajadi atau dibuat-buat,  ataupun disebabkan mengikut godaan nafsu dan bisikan syaitan?

Islam telah menggariskan panduan dalam pelbagai sudut kehidupan manusia.Seorang remaja perempuan bersahabat  dengan lelaki  tanpa mengikut batasan syariat memang dilarang agama. Contohnya berdua-duaan ditempat yang sunyi, bonceng motorsikal, menonton wayang bersama,selalu berjumpa tanpa ditemani muhrim adalah satu dosa yang jelas, itu antara yang  menjadi penyebab  lahirnya pergaulan bebas dan meningkatnya bayi luarnikah.

 Namun sekiranya mereka berkenalan untuk tujuan mencari pasangan hidup adalah tidak salah,tetapi perlu kepada pertemuan yang disertai dengan mahram, contohnya pergi berjumpa keluarga pihak perempuan dan menyatakan hajatnya, sekiranya selepas melihat dan dan berkenalan timbulnya rasa cinta  memang jadi lumrah. Walaubagaimanapun perlu mengikut batas-batas syariat dan terkawal. jangan hanyut dengan perasaan cinta sehingga leka dan lalai terhadap Pencipta serta keluarga.

Tidak digalakkan untuk bertunang terlalu lama bagi mengelakkan fitnah. Dan cinta yang timbul antara pasangan yang bertunang tidaklah menjadi satu dosa sekiranya dilaksanakan mengikut syariat dan takwa. Yang menjadi dosa apabila tidak menjaga batas dan selalu keluar berdua-duaan dan tidak ditemani mahram.Mereka menganggap pertunangan boleh menghalalkan mereka untuk bersentuhan dan selalu berjumpa seperti pasangan suami isteri.Sebenarnya masyarakat masih keliru tentang ikatan pertunangan malah ada yang menggalakkan anak-anak mereka selalu bertemu untuk mengeratkan hubungan.Itu juga menjadi punca berlakunya maksiat yang berleluasa akhir zaman ini.

Kita selalu melihat drama-drama  dan filem-filem cinta yang tidak masuk akal. Ini menjadi ikutan dan contoh kepada anak-anak remaja.Pengaruh luaran seperti kawan-kawan juga sentiasa menggalakkan anak perempuan dan lelaki supaya mempunyai kekasih dan sesiapa yang tidak memiliki kekasih dianggap kolot atau ketinggalan zaman. Perasaan ingin mencuba menyebabkan mereka terjebak dengan cinta palsu atau cinta monyet, yang akhirnya mereka hanya menjadi bahan eksperimen bagi lelaki yang bermata jalang dan buruk akhlaknya.

Sampaikah cinta mereka ke jinjang pelamin?
jawapannya pasti tidak kerana mereka hanya menjadi permainan dan bahan nafsu bagi cinta yang hanya diukir dibibir tapi jauh sekali dengan rasa keikhlasan untuk mengambil perempuan tadi sebagai isteri yang sah. sebab itulah ramai para gadis yang merana dan kecewa serta ada yang menyesal kerana menjadi hamba cinta palsu bagi lelaki yang tidak pernah takut atas segala dosa dan maksiat  yang dibuat.

Kesimpulannya hanya sedikit sahaja cinta zaman remaja yang membawa ke jinjang pelamin, boleh dikira dengan jari bahawa janji lelaki yang dibuat untuk mengambil gadis sebagai isteri dikotakan, malah banyak yang terjadi habis madu sepah dibuang. Ini terjadi kerana dari awal hubungan lagi sudah tidak mengikut syariat islam.Cinta yang dijaja tersebut adalah cinta yang tidak diredhai Allah dan tidak mendapat keberkatan.Banyak juga perkahwinan yang dibina atas dasar cinta sebelum kahwin hanya sekerat jalan dan berlaku perceraian. faktor perceraian terjadi kerana kurangnya kefahaman tentang institusi perkahwinan apabila berkahwin dalam usia yang masih muda dan mentah serta tidak tahu melaksanakan peranan sebagai ketua keluarga, disamping sudah merasa bosan dengan pasangan dan tidak lagi sehaluan.

 Walaubagaimanapun tidak dinafikan masih ada lagi akhir zaman ini para  remaja yang dididik dengan asuhan dan tarbiah islam sejak kecil dan mendapat pendidikan agama serta berperibadi terpuji dan berakhlak mulia , mereka ini bertuah kerana mempunyai ibubapa yang sentiasa mengawal pergaulan dan mendidik ke arah keimanan dan ketakwaan, anak remaja ini masih tahu mengawal diri dan menjaga batas-batas agama terutama dari segi pergaulan antara lelaki dan wanita. Mereka tidak mensia-siakan waktu dan usia remaja yang singkat ini untuk berfoya-foya atau melakukan sesuatu perkara yang mendatangkan maksiat dan dosa serta kemudaratan kepada diri sendiri serta keluarga dan masyarakat . Sebaliknya mereka ini sentiasa memenuhi usia muda dengan belajar ilmu agama dan ilmu-ilmu dunia yang membawa kebaikan kepada diri serta agama.

Oleh itu berusaha dan bermujahadah untuk mencontohi cara hidup remaja seperti di zaman Rasulullah dan para sahabat dimana rela menyerahkan diri ke medan jihad dalam usia muda, sanggup berkorban jiwa dan raga untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini. Belia di zaman Rasulullah ini sanggup tinggalkan isteri semasa masih berbulan madu untuk turut serta berperang bersama Rasulullah bila sampai seruan jihad, itulah contoh pemuda yang syahid di JalanNya iaitu Hanzalah r.a.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق