Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

28‏/10‏/2010

Panduan atau kaedah agar anak cepat menghafaz al-Qur'an di awal usia


Anak-anak merupakan zuriat anugerah daripada Allah kepada manusia,  bertuahlah ibubapa yang mampu memiliki zuriat, ini kerana tidak semua orang mempunyai zuriat, Dia (Allah swt) mengurniakan zuriat kepada sesiapa yang dikehendakiNya.Oleh itu ibubapa yang mempunyai zuriat wajiblah memberi pendidikan Islamiah dan ajarkan anak-anak dengan akhlak dan adab-adab islam. Ibubapa adalah  insan yang pertama sekali dilihat oleh anak-anak mereka sebagai role model,jadi mereka perlu memberi contoh teladan terbaik kepada anak-anak.

Sebenarnya secara fitrah anak-anak dilahirkan dalam keadaan suci bersih tanpa secalit noda, ibubapa merekalah yang mencorakkan anak-anak mengikut acuan yang ibu atau bapa kehendaki.Setiap anak-anak dianugerahkan akal yang pintar dan sihat. Jadi ibubapa perlu bijak mencari peluang dan mengisi ruang agar anak-anak diberi pendidikan sejak dari kecil. Peribahasa mengatakan 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'.Tidak mustahil anak yang baru berusia 5 tahun sudah boleh membaca dan menghafaz al-Qur'an, membaca tulisan jawi selain mampu membaca suratkhabar dan buku cerita berbahasa melayu dan inggeris dengan baik.

Pendidikan terhadap anak bermula dari dalam kandungan:

ibu yang telah  disahkan hamil perlu menjaga kandungan dengan mengambil makanan bervitamin dan berzat, selain itu tidak sekali-kali menghisap rokok.Bijak dalam memilih pemakanan dan yang paling utama mengambil berat dari segi kebersihan dan status halal makanan serta menjauhi makanan yang syubhah.ibu juga perlu lebihkan makan sayuran hijau,biji-bijian,kacang badam ,tamar dan sebagainya.

Sentiasa amalkan membaca ayat-ayat suci al-Qur'an dan perdengarkan janin dalam kandungan dengan rangsangan bunyi alunan al-Qur'an dan zikrullah.Memang secara semulajadi janin akan bertindakbalas dan bergerak-gerak jika ibu atau bapanya menyentuh dan membelainya.Pada masa ini juga ibu boleh berkomunikasi dengan si anak dalam kandungan seperti bercerita kisah-kisah para nabi atau para sahabat,ini akan menggalakkan lagi pertumbuhan otak bayi semakin cerdas,kerap mendengar tazkirah dan ceramah agama juga menambahkan lagi inisiatif melahirkan anak genius.Ibu yang sedang hamil juga perlu meningkatkan amal ibadah,istiqamah mendirikan solat-solat sunat,membaca al-Qur'an,berzikir, beristighfar dan berselawat. Ibu sentiasa mujahadah menghiasi peribadi dengan akhlak terpuji dan menjauhi akhlak atau sifat mazmumah,di samping kerap berdoa agar dikurniakan anak yang soleh.

Kaedah agar anak cepat membaca dan menghafaz al-Qur'an

i-Usia setahun
-Setelah anak boleh menyebut beberapa patah perkataan seperti;  'nak' (mahu), 'bu' (ibu), ' ma' (mama),'mi' (umi),menunjukkan sikecil
sudah mula belajar bercakap. Pada waktu ini ibu sepatutnya banyak menghabiskan waktu dengan simanja. Latih lidah anak agar ringan menyebut perkataan pendek seperti Allah,nabi,bismillah,ajari sedikit demi sedikit iqra' (alif,ba,ta).

ii- Usia 2-4 tahun
-Ibubapa sudah boleh melatih anak-anak membaca doa-doa pendek seperti doa tidur,doa makan,doa masuk tandas,doa naik kenderaan dan sebagainya
-Mula mengenalkan anak menggunakan bacaan   iqra' (kaedah mudah dan cepat untuk mengenal huruf dan kalimah al-Qur'an)

iii-Usia 5-7 tahun
-Semasa usia ini anak sudah lancar membaca dan menyebut kalimah-kalimah dalam al-Qur'an.Peluang ini boleh digunakan untuk mengajar satu lagi pelajaran iaitu tajwid.
-Sewaktu anak-anak membaca muqaddam (ayat-ayat lazim daripada surah al-nas hingga surrah 'amma) selitkan sekali bacaan secara bertajwid dan tartil.

iv- Usia 7 tahun ke atas
-Sekiranya anak dengan mudah dan lancar membaca surah-surah dari muqaddam dan menamatkannya bolehlah anak-anak mambaca al-Qur'an bermula dengan surah al-Baqarah. Ajari anak dengan membaca secara bertartil (bertajwid)
-Perkenalkan anak dengan membaca secara lancar dan bertajwid setiap surah-surah pendek seperti surah an-nas-surah 'amma).Apabila anak sudah mahir dengan bacaan lancar,cuba latih anak menghafaz sedikit demi sedikit dari satu surah. setelah berjaya menghafaz satu surah bolehlah beralih kepada surah yang lain.Perlu juga dititiberatkan mengulang balik surah yang telah dihafaz supaya mereka tidak terlupa.

Ini adalah kaedah yang boleh dipraktikkan oleh ibubapa sendiri sekiranya mahu anak-anak menjadi hafiz di awal usia.Sekiranya ibubapa tidak mampu melaksanakannya sendiri dan susah untuk melatih anak menghafaz dicadangkan hantarlah anak-anak belajar al-Qur'an dikelas atau sekolah tahfiz yang bersistem dan mempunyai tenaga pengajar yang mahir.

Untuk melahirkan anak yang bijak dan genius dalam hafazan al-Qur'an ibubapa perlu memainkan peranan melatih, mendidik dan mendisiplinkan anak secara istiqamah.Di samping banyakkan berdoa agar anak dimudahkan Allah untuk mempelajari,menghafaz dan mengamalkan pengajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

Sebagai galakkan kepada  ibubapa untuk mendekatkan anak-anak mereka dengan al-Qur'an dan berusaha melahirkan generasi al-Qur'an di sini saya bawakan satu hadith daripada Muaz bin Anaz dengan sanad yang sahih.
Rasululullah saw bersabda:
"Barangsiapa yang membaca al-Qur'an dan beramal dengannya akan dipakaikan kedua ibubapanya mahkota pada hari kiamat, cahaya mahkota tersebut lebih baik daripada cahaya matahari di dunia"
(hadith riwayat Imam Ahmad,Abu Daud,al-Hakim dan Baihaqi)

 Ibubapa perlu menghindari anggapan  bahawa anak-anak yang menjadi hafiz tidak mempunyai masa depan yang cerah dan tidak mampu  membalas jasa ibubapa dengan wang ringgit dan harta kemewahan. Sebaliknya anak-anak inilah yang bakal mendoakan kebahagiaan ibubapa semasa masih hidup dan apabila kembali ke alam barzakh nanti,malah berpanjangan hingga kehari yang abadi (akhirat)

Akhir zaman ini para hafiz sangat diperlukan dan memainkan peranan penting untuk menjaga kesucian agama dan mengamalkan islam sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur'an.Daripada mereka jugalah nanti akan lahirnya generasi al-Qur'an yang soleh dan berakhlak mulia kerana kejayaan ibubapa bergelar hafiz ini mendidik zuriat mereka.

Justeru itu marilah sama-sama kita berazam untuk mendidik pewaris kita agar menjadi para huffaz dan alim.Insyallah mereka  yang akan menerajui negara dan membina bangsa dengan berlandaskan kalimah suci al-Qur'an dan sunnah rasulullah saw pada masa akan datang.
saya titipkan kalimah mulia buat saudara dengan satu hadith Rasulullah saw: "Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar al-Qur'an dan mengajarkannya"

Penulisan ini berdasarkan pengalaman saya sebagai ibu dan pendidik kepada bakal hafiz dan hafizah,Insyallah.Ilallah al-taufiq wal'inayah.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق