Laman ini ibarat taman penuh ketenangan yang bertinta cinta rindu terhadap Pencipta Yang Maha Agung-

Laman Ini Umpama Taman Idaman Penuh Ketenangan Bertinta Cinta Dan Rindu Terhadap Khalik Yang Maha Pengasih Pengampun

http://www.ummutalhah.blogspot.com

28‏/10‏/2010

Iman Suatu Anugerah

Setiap insan dianugerahkan nikmat yang sangat besar dan berharga dalam kehidupan iaitu nikmat iman dan islam.Beruntunglah sesiapa yang secara semulajadi dilahirkan dalam keluarga islam dan ibubapanya mengamalkan segala syariat Allah dan menurut panduan sunnah rasulullah dalam urusan hidup sehari-hari.Oleh itu kesyukuran kepada Allah swt perlu dibuktikan melalui amal ibadah dalam setiap perbuatan,perkataan ,pergaulan dan muamalah sesama manusia. 

Iman tidak boleh diwarisi oleh sesiapa, walaupun ada sesetengah keluarga yang kuat berpegang kepada agama tetapi ada anaknya yang terjebak kekancah maksiat dan melakukan perbuatan mungkar. Dalam hal ini masyarakat tidak boleh menuding jari menyalahkan  kedua ibubapa tersebut sebaliknya berusaha memperbaiki diri sendiri dan keluarga serta masyarakat sekeliling melalui mengamalkan cara hidup beragama,ingat mengingatkan,nasihat menasihati, menyuruh yang makruf mencegah yang mungkar.Jangan terus menghukum dengan cara memulaukan mereka yang hanya sekali melakukan kesalahan atau dosa.Sebaliknya berusaha membawa mereka balik ke jalan yang diredhai Allah swt.

Iman akan selalu bertambah dan berkurang. Ada masanya hati begitu yakin dan taqarrub dengan Allah serta cenderung melakukan amalan dengan penuh keikhlasan, tawadhuk, patuh segala arahanNya. Istiqamah bangun bermunajat disepertiga malam dengan penuh tawajjuh kepada Allah, bertaubat dengan taubat nasuha atas segala dosa-dosa yang telah dibuat. Tidak mustahil suatu masa hati akan jauh daripadaNYa sekiranya tidak digilap dengan penuh mujahadah dan istiqamah.Oleh yang demikian jangan terus merasa senang dan berpeluk tubuh sekiranya amalan wajib seperti solat lima waktu diabaikan atau dilengah-lengahkan,al-Qur'an jarang lagi disentuh atau dibaca, hanya surah yasin pada malam jumaat sahaja dialunkan,zikir tidak pernah menjadi amalan harian,istighfar dan selawat jauh sekali.

Ada masanya hati dan akal lebih fikirkan dunia, kesibukan dengan urusan dunia yang tidak berkesudahan boleh menyebabkan hati mati dan menjadikan titik-titik hitam semakin bertompok tanpa disedari. justeru hati perlu digilap selalu dengan berusaha mendengar tazkirah atau ceramah agama walaupun sibuk, meluangkan masa serta mendisiplinkan diri pergi kemasjid untuk menunaikan solat jemaah, istiqamah berzikir pagi dan petang, banyakkan berselawat ke atas junjungan rasululah saw.Mudah-mudahan amalan yang dianggap remeh ini menjadi darah daging dan sebati dengan jiwa. perkara ini adalah salah satu wadah bagi menghidupkan iman yang sudah semakin luntur dari dalam diri

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق